Snapchat heeft nieuwe filters aan zijn app toegevoegd die werken op basis van beeldherkenning. Dat ontdekte Mashable. De filters zijn alleen beschikbaar als de app herkent dat je een bepaalde omgeving of bepaald object hebt gefotografeerd.
Een woordvoerder van Snap, het bedrijf achter Snapchat, bevestigt tegen Mashable dat de nieuwe filters sinds vorige week geleidelijk beschikbaar worden. De filters worden onder meer zichtbaar als gebruikers foto’s maken bij concerten, stranden, huisdieren, sporten en voedsel.
Mashable ontdekte dat de functie deels te misbruiken is. Een redacteur van de site wist namelijk ook een nieuw filter te krijgen door een foto te maken van een andere foto uit Google Images.
Advertenties
De nieuwe filters geven mogelijk meer opties voor adverteerders. In 2015 vroeg Snap al een patent aan voor een systeem waarbij objectherkenning gebruikt werd om relevante filters beschikbaar te maken. Met dit systeem zou een adverteerder gebruikers kunnen stimuleren om een foto van hun product te maken en te delen met hun vrienden.
Snapchat krijgt binnenkort een grote redesign. Volgens Business Insider moeten de veranderingen ervoor zorgen dat de app makkelijker wordt. CEO en oprichter Evan Spiegel noemde app onlangs nog ‘moeilijk te gebruiken’.