Instagram en Snapchat hebben meer dagelijkse gebruikers dan Twitter in Nederland

Snapchat en Instagram zijn de snelst groeiende sociale netwerken in Nederland. Dat stelt onderzoekbureau Newcom naar aanleiding van zijn jaarlijkse social-media-onderzoek onder ruim 8000 Nederlanders. Instagram groeide in een jaar tijd van 992.000 naar 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers; Snapchat groeide van 541.000 naar960.000 mensen die de app dagelijks openen. In totaal hebben de apps respectievelijk 3,2 miljoen en gebruikers 1,9 miljoen gebruikers, maar zij openen de apps dus niet allemaal dagelijks.

Als je kijkt naar dagelijks gebruik dan halen de social netwerken Twitter in, dat volgens het onderzoek 871.000 dagelijkse gebruikers heeft (2,5 miljoen totaal). Overigens lijkt de daling van het Twitter-gebruik wel af te remmen. Het afgelopen jaar verloor Twitter in Nederland slechts 29.000 dagelijkse gebruikers, terwijl dat er in 2015 nog 100.000 waren.

Facebook en WhatsApp

Facebook en WhatsApp blijven by far de populairste sociale netwerken in Nederland. WhatsApp heeft in totaal 10,9 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 7,8 miljoen de app dagelijks gebruiken. Facebook volgt heeft net iets minder dagelijkse gebruikers: 7,5 miljoen; maar het totaal aantal gebruikers ligt wel hoger: 10m5 miljoen mensen.

Opvallend is verder dat de nummer 3, YouTube, razend populair is met 7,5 miljoen gebruikers, maar dat relatief weinig mensen de dienst dagelijks gebruiken. Slechts 1,7 miljoen Nederlandse bekijken dagelijkse video’s via het platform.

Verder is een leuk detail dat Snapchat het goed doet onder jongeren. 40-plussers gebruiken die app nauwelijks, terwijl tweederde van alle jongeren (15-19) hem gebruikt. Tegelijkertijd ziet Facebook juist groei bij ouderen. Bij de 80-plussers groeide het gebruikersaandeel het afgelopen jaar van 46 procent naar 61 procent.

Onderzoeksmethode

Wat overigens wel belangrijk is om te melden bij dit onderzoek is dat het dus geen gebruikcijfers zijn die daadwerkelijk zijn gemeten in de app of op computers van mensen. Newcom heeft mensen ondervraagt over welk apps en sociale netwerken zij gebruiken. Door het gebruik echt te meten, zouden de onderzoeksresultaten betrouwbaarder worden.