Afgelopen dinsdag was een belangrijke dag voor Snapchat: het maakte zijn eerste kwartaalcijfers bekend sinds het veel bekritiseerde redesign van begin dit jaar. En die waren niet echt positief.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over Snapchat.Als eerste viel de gebruikersgroei tegen (4 miljoen dagelijkse actieve gebruikers erbij, terwijl dat er een jaar geleden nog 8 miljoen waren en in het laatste kwartaal van 2017 zelfs bijna 9 miljoen). Maar misschien nog wel zorgelijker is dat de omzet per dagelijkse actieve gebruiker met 20 procent is afgenomen.
Nu is dit natuurlijk maar een momenteopname van één kwartaal en eerlijk gezegd zijn de keiharde cijfers in mijn ogen niet eens het probleem. Ik maak me meer zorgen om het feit dat Snapchat verliest wat ooit zijn grote kracht was: een vernieuwende chatapp zijn die zijn eigen plan trekt en zich niet te veel laat leiden door anderen. De reden daarvoor is simpel: het bedrijf moet geld verdienen. Via advertenties.
Advertenties
In het begin was de manier van adverteren waar Snapchat voor koos vernieuwend: bedrijven konden een gesponsorde Lens kopen, zo’n augmented-reality-masker dat door Snapchat groot is gemaakt. Deze gesponsorde Lenzen waren in opzet vernieuwend, maar ergens ook heel ouderwets: je kon ze namelijk niet targetten op de interesses van gebruikers. Het was een massacampagne, die bijvoorbeeld iederen in een bepaald land te zien kreeg. Dit pastte perfect bij de privacy-vriendelijke filosofie van Snapchat: het bedrijf verzamelde immers nauwelijks data van zijn gebruikers.