Snap, het bedrijf achter Snapchat, gaat klantgegevens kopen om te koppelen aan de accounts van zijn gebruikers. Op die manier kan het gerichte advertenties verkopen. Dat schrijft The Wall Street Journal. Het bedrijf heeft daarvoor een deal gesloten met Oracle Data Cloud. Daarmee krijgt Snapchat toegang tot data over offline aankopen, bijvoorbeeld uit klantenkaarten van supermarkten.
Op deze manier kan Snapchat het profiel van zijn klanten achter de schermen uitbreiden en kunnen adverteerders op basis daarvan meer specifieke en relevante advertentie laten zien. Ook kunnen zij er dankzij Oracle Data Cloud achter komen of advertenties daadwerkelijk resulteren in aankopen. Het is de eerste keer dat Snapchat voor advertenties data koopt van derde partijen. In tegenstelling tot Facebook, Twitter en Google, profileerde Snap zich vooralsnog als een meer privacyvriendelijke dienst.
Daar lijkt, met het oog op een beursgang, verandering in te gaan komen. In september lanceerde het bedrijf al Snap Audience Match. Daarmee kunnen adverteerders hun eigen lijsten van e-mailadressen en identificatienummers van mobiele apparaten koppelen aan gebruikers van Snapchat. Ook krijgen adverteerders meer inzicht in hoe mensen de app gebruiken.
‘Not creepy’
Zo lijkt Snapchat zijn positionering als ‘niet creepy‘ toch te gaan verliezen. De belofte die CEO Evan Spiegel deed dat Snapchat privacyvriendelijker zou zijn als het gaat om de advertentieverkoop, komt het bedrijf niet na.
Wil Snap met advertenties toch geld gaan verdienen, dan is het in kaart brengen van gebruikers een prijs die het bedrijf moet betalen, zegt een expert tegen The Wall Street Journal. Doet Snap dat niet, dan blijft het achter bij concurrenten zoals Facebook.