‘Moederbedrijf Snapchat neemt Israelisch augmented-reality-startup over’

Er zijn twee soorten startups die dit jaar massaal werden overgenomen: bedrijven die bezig waren met kunstmatige intelligentie en bedrijven die bezig waren met augemented reality. Of nog liever: bedrijven die bezig waren met beiden. De hekkensluiter is de overname van Cimagine Media uit Israël door Snap, het bedrijf achter Snapchat.

Volgens de Israëlische zakenkrant Calcalist News heeft Snap tussen de 28 en 38 miljoen euro voor Cimagine betaald, maar beide bedrijven bevestigen de overname (nog) niet. De startup richt zich op technologieën op het gebied van computer vision en real-time image processing. Het heeft technologie ontwikkeld op digitale objecten in een echte omgeving te tonen.

Op dit moment levert Cimagine diensten aan de Britse online winkel Shop Direct. Het bedrijf heeft een augmented-reality-app gemaakt zodat klanten kunnen zien hoe meubels staan in hun huis, via hun smartphone. Andere klanten zijn het Britse warenhuis John Lewis en Coca Cola.

Lenzen

Het is afwachten wat Snap precies plan is met Cimagine Media. Het zou in ieder geval de bedoeling zijn om het bedrijf in Israël open te houden en verder uit te breiden.

Het bedrijf zou dan bijvoorbeeld kunnen werken aan de populaire Lenzen in Snapchat, maar het zou natuurlijk ook kunnen gaan om nieuwe diensten. Wat er gebeurt met de huidige dienstverlening van Cimagine Media is onduidelijk.