Als je mij zou vragen wat het belangrijkste product was dat techbedrijven dit jaar hebben uitgebracht dan zeg ik: de Spectacles van Snapchat. Vergeet de iPhone 7 zonder koptelefoonaansluiting en de vele VR-brillen. Wat Snapchat doet met deze gimmick is uniek en vooral ontzettend leerzaam voor de industrie.
Om even je geheugen op te frissen: wat zijn de Snap Spectacles ook alweer? Het is een zonnebril waarmee je kunt filmen en deze video’s kun je delen via Snapchat. Da’s letterlijk alles wat je er mee kunt. Is dat technisch revolutionair? Niet per sé. Dankzij een compacte camera, energiezuinige chips en een draadloze verbinding is dit iets wat nu mogelijk is, maar drie jaar geleden ook al.
Desondanks staan Amerikanen massaal in de rij om zo’n bril te bemachtigen en worden ze voor de dubbele prijs aangeboden op eBay. Snapchat doet iets goed wat de fabrikanten van bijvoorbeeld smartwatches niet goed te lijken hebben gedaan.
Het draait bij de Spectacles niet om de technologie maar om het idee en de uitvoering. En in mijn ogen kun je dat terugbrengen tot zes succesfactoren.
1. Spectacles zijn cool
Snapchat is razend populair bij jongeren, dus als zij iets op de markt brengen is het al snel ‘cool’. Maar ook de uitvoering is tof gedaan. De camerabril is een hippe zonnebril, die je waarschijnlijk ook zonder de camera best zou willen dragen.
Dit in tegenstelling tot heel veel wearables. En dan bedoel ik niet alleen de de Google Glass, maar vooral ook de meeste smartwatches. Die zijn er vaak geekie uit, in plaats van cool en aantrekkelijk.
2. Ze zijn schaars
Uiteindelijk zijn de Spectacles niet zozeer een product waar Snapchat rijk van wil worden, maar is de bril één grote gimmick. Het draait allemaal om marketing. En wat Snapchat heel slim heeft aangepakt is de distributie van de bril.
Je kunt de Spectacles namelijk niet online bestellen of bij een electronicawinkel in het lokale winkelcentrum kopen. De verkoop gebeurt via snoepautomaten. Deze dropt Snapchat op een willekeurige plek in de VS zonder aankondiging waar. Via internet wordt de locatie bekend gemaakt en is het een kwestie van tijd tot de automaat weer leeg is.
Daarnaast heeft Snapchat in New York een popupstore geopend, letterlijk naast de Apple Store. Deze krijgt dagelijks een lading brillen, waarbij geldt ‘op=op’. De schaarste zorgt dat er dagelijks mensen in de rij staan, wat de hype alleen maar tegoed komt.
3. De bril is betaalbaar
Als je de Spectacles in de popupstore of snoepautomaat koopt, betaal je 129 dollar voor de bril. Da’s een aardig bedrag, maar niet extreem duur. Een Ray-Ban-zonnebril is duurder en de meeste gadgets zijn al helemaal veel duurder.
Door deze prijs is de groep mensen (in het bijzonder ook jonge mensen), voor wie de bril bereikbaar is, relatief groot. Dat draagt weer bij aan de vraag en dus aan de hype en het succes.
4. Spectacles hebben één duidelijk doel
Je kunt letterlijk maar één ding met de Spetacles. Je kunt op een knopje drukken en filmen. Deze video’s komen beschikbaar in Snapchat en je kunt ze ook niet makkelijker van de bril naar een andere app of naar je computer sturen. Dat klinkt als een beperking, maar dat is juist de kracht!
Bij de Spectacles is meteen duidelijk wat je er mee kan. Je hoeft niet na te denken over waarvoor je de bril wel en niet gebruikt en de interface is simpel en duidelijk. Je koppelt de bril supermakkelijk aan je telefoon door de bijbehorende brillenkoker te scannen en de rest gaat ongeveer vanzelf. Filmen doe je met de enige knop die er is en de video’s komen automatisch binnen de Snapchat-app.
5. Gebruikers kunnen iets wat de rest niet kan
De bril is zijn eigen advertentie. Hij valt op als mensen dragen op straaten de video’s die je er mee maakt vallen direct op binnen Snapchat.
Als je een vriend hebt met Spectacles zie je bij de video’s die hij deelt, staan dat ze zijn gemaakt met de Spectacles. Daarnaast zijn de video’s rond en kun je het hele beeld bekijken door je telefoon te draaien. Heel tof! Als je één keer een video ziet die is gemaakt met de Spectacles, dan wil je maar één ding: je wilt dit ook!
Daar komt bij dat het ook vrij makkelijk is om de bril even aan de telefoon van iemand anders te koppelen. Als gebruiker kun je de Spectacles van een vriend even uitproberen. Op die manier heb ik de bril laatst kunnen testen en betrap ik me er sindsdien op regelmatig naar eBay te surfen. Mijn vingers jeuken om een paar Spectacles aan te schaffen…
6. Er zijn geen beloftes die niet waar worden gemaakt
Onderschat dit laatste punt niet. Het was vanaf het begin duidelijk wat je met de Spectacles kan en ze maken die belofte waar. Niet meer, niet minder. Veel producten en diensten die de laatste jaren op de markt kwamen, hebben dat niet.
Bij de Apple Watch dachten mensen dat het hun smartphone zou vervangen en dat er allemaal toffe apps zouden komen. Het bleek een fitnesstracker/sporthorloge en notificatieschermpje. Bij spraakassistenten blijkt in de praktijk dat ze je de helft van de tijd niet goed verstaan of begrijpen ze niet wat je bedoelt. Niet echt wat Apple, Google en Amazon ons beloofden. Om maar twee voorbeelden te noemen.
Hype
Betekent dit nu dat over een jaar iedereen zo’n Snapchat-bril heeft? Nee. Sterker nog: de kans is groot dat de bril over een jaar bij iedereen die hem heeft in de kast is beland. En dat is de keerzijde van een product als dit. Succes is relatief en tijdelijk. Daar komt bij dat hij in Nederland niet verkrijgbaar is en je er hier ook bijna niemand over hoort.
Daarentegen is het Snapchat als eerste bedrijf gelukt om een ‘slimme’ bril hip te maken. Daarmee heeft het bedrijf iets losgemaakt bij consumenten in de acceptatie van technologie, dat Google bijvoorbeeld niet lukte met de Google Glass. Snapchat heeft deuren geopend voor zichzelf. En voor anderen.
De grote vraag is: what’s next? Dat gaan we hopelijk zien in 2017…
Met dank aan Matthijs Otterloo die me een middagje zijn Spectacles leende.