Snapchat verliest dagelijks actieve gebruikers, maar draait wel recordomzet

Snapchat heeft in het derde kwartaal van dit jaar zijn eigen omzetrecord verbroken. De omzet steeg met 43 procent ten opzichte van een jaar eerder naar een recordbedrag van 298 miljoen dollar, meldt Engadget.

Het aantal gebruikers steeg met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder, maar het aantal dagelijks actieve gebruikers daalde met 1 procent in vergelijking met een kwartaal eerder. In totaal heeft het nu 186 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Winst maakte het bedrijf niet: Snap meldt een verlies van 12 dollarcent per aandeel.

Nieuwe app

Eerder dit jaar kreeg de app een nieuw ontwerp in de hoop meer gebruikers aan te trekken, maar dat plan mislukte. CEO Evan Spiegel zegt nu dat het bedrijf werkt aan een geheel nieuwe versie van de Android-app. Die moet “lichtgewicht, modulair en performant zijn”.

De reden dat alleen de Android-app vernieuwd wordt, is omdat het sociale medium de afgelopen maanden weinig nieuwe gebruikers aantrok, en dat vooral door Android-gebruikers kwam. Verder heeft het bedrijf premium content gemaakt in de hoop gebruikers geïnteresseerd te houden. Het gaat onder meer om een aantal originele shows.

Een mogelijke reden voor de recordomzet is de verbetering van advertenties. Met de nieuwe originele shows, kon het bedrijf reclames verkopen voor tijdens een show die je niet over kunt slaan. Verder zijn er nieuwe “Collection Ads” geïntroduceerd, waarmee bedrijven vier producten op een pagina kunnen tonen.

De foto bij dit artikel is door Flickr-gebruiker Anthony Quintano beschikbaar gesteld onder Creative Commons BY 2.0.