Snapchat probeert zich in de markt te zetten als een privacyvriendelijke app. Je foto’s en video’s verdwijnen vanzelf weer en je kunt zelfs zien dat andere screenshots maken. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook bouwt Snapchat geen uitgebreid profiel van jou op met zoveel mogelijk gegevens. Eén probleem: adverteren op internet zonder gebruik te maken van data is eigenlijk onmogelijk. En met een beursgang in het vooruitzicht kan Snap niet anders dat toch data verzamelen.
Een compleet profiel opbouwen van wie je bent en wat je waar met wie doet, doet het bedrijf -voor zover bekend- nog niet. Wel heeft Snapchat gebruikers ingedeeld op leeftijd en geslacht. En Snapchat meet sinds kort ook wat je doet met advertenties binnen de app en dit gedrag wordt vervolgens opgeslagen, gekoppeld aan jouw account. Zo kunnen adverteerders specifiek adverteren bij gebruikers die potentieel iets doen met de advertentie.
Volgens Ad Age biedt Snap deze mogelijkheden sinds een maand aan. Zo kunnen adverteerders bijvoorbeeld kiezen om zoveel mogelijk swipes te krijgen op een advertentie. Via machine learning voorspelt het bedrijf automatisch aan wie de advertentie moet worden getoond om dat doel te bereiken.
In de toekomst wil Snap ook andere doelen aanbieden waar adverteerders voor kunnen kiezen. Denk bijvoorbeeld aan het installeren van een app of het doen van een aankoop. Het bedrijf zegt dat op dit moment al één op de vijf adverteerders de nieuwe opties gebruikt.