SnappCar neemt concurrent over

Het Nederlandse SnappCar heeft de Deense concurrent MinBilDinBil (‘mijn auto, jouw auto’) overgenomen. Het is een grote stap voor SnappCar, onderweg naar een hogere positie op de Europese autodeelmarkt. Via Snappcar huur je de auto van een particulier, of verhuur je je eigen auto. Het is de snelst groeiende vorm van autodelen.De overname werd mogelijk gemaakt door de investeerder Founders, die een mindheidsaandeel in het bedrijf heeft genomen. SnappCar wordt door de investering gewaardeerd op 9,3 miljoen euro.

De Europese autodeelmarkt is erg jong. Er zijn verschillende bedrijven die de strijd aan gaan om de positie van Europese marktleider. In één maand vonden er drie overnames plaats. “De strijd gaat om wie de grootste wordt in Europa,” aldus Pascal Ontijd, oprichter van SnappCar. De grootste concurrent van SnappCar is het Franse Drivy, dat deze maand concurrent Buzzcar overnam. De derde overname was van BlaBlaCar dat carpooling.com overnam. BlaBlaCar is geen directe concurrent. Bij BlaBlaCar deel je de kosten van je rit met de chauffeur, bij Snappcar huur je de auto van een particulier. Wel hebben ze allemaal hetzelfde doel: marktleider worden in Europa.

Het autodelen is nu nog een jonge markt, maar het aantal deelnemers verdubbelt elk jaar. De vooruitzichten zijn dus god.

We zouden best winst kunnen pakken, maar we kiezen ervoor te investeren in groei. Amazon draaide jarenlang verlies om te kunnen groeien, met veel succes.

– Pascal Ontijd, oprichter SnappCar

SnappCar had vorig jaar de meest succesvolle crowdfundingactie ooit in Nederland, het haalde een half miljoen op bij particulieren. In 2013 breidde het uit naar Duitsland, SnappCar.de.

SnappCar heeft na de overname meer dan 100.000 Europese deelnemers die samen 12.500 auto’s delen. De verhuurder bepaalt hoeveel de huur is, maar draagt vijf euro per huurdag af aan SnappCar en vijf euro aan verzekeraar Achmea. Het bedrijf zegt dat de omzet met zo’n 10% per maand groeit.

Drivy, actief in Frankrijk en Duitsland, zegt vijf keer zoveel deelnemers te hebben en twee keer zoveel beschikbare auto’s.

SnappCar nam MinBilDinBil over nadat SnappCar een analyse maakte van steden waarin de inwoners geïnteresseerd zouden kunnen zijn in het autodelen. Kopenhagen stond bovenaan.

We hebben onder andere naar de  Hofstede-index gekeken, die de masculiniteit in een cultuur weergeeft. Hoe minder masculien de maatschappij, hoe meer mensen bereid zijn hun auto aan een wildvreemde te verhuren.

SnappCar ziet dat mensen in Noordwest-Europa het meeste oog hebben voor de voordelen van autodelen. Daarom willen ze daar nu verder uitbreiden.