Sony start met verkoop horloge dat je kunt aanpassen qua uiterlijk dankzij e-paper

FES Watch U

Waar innovatie op het gebied van horloges de afgelopen jaren vooral zit in smartwatches, is Sony ook aan de slag gegaan met het vernieuwen van ‘domme’ horloges. Door gebruik te maken van e-paper-schermen ontwikkelde het bedrijf een paar jaar geleden de FES Watch.

Zowel het horloge zelf als de band zijn dankzij het gebruik van e-paper aan te passen qua uiterlijk. En dit is mogelijk zonder dat het horloge reflecteert in het zonlicht. oplicht in het donker of veel energie gebruikt. Een nadeel is wel dat het het hele uiterlijk van het horloge door het gebruik van e-paper zwart-wit is, al heeft dat ook wel weer iets modieus.

Vorig jaar augustus kondigde Sony aan bezig te zijn met een tweede versie van dit horloge: de FES Watch U. Deze is vanaf vandaag te koop in Japan, in zowel fysieke winkels als online, meldt The Verge. De prijs start bij 46.000 yen, wat omgerekend zo’n 375 euro is. Plannen om het horloge internationaal te verkopen zijn er echter nog niet.

Metaal

Waar de eerste FES Watch qua uiterlijk veel leek op een simpele Swatch-horloge van plastic, heeft de FES Watch U een iets robuustere uitstraling. De horlogekast heeft een metalen rand. Daarnaast is er een luxere versie van zwart metaal, waarbij extra stevig synthetisch saffierglas is gebruikt. Beide versies hebben een ingebouwde, oplaadbare accu, terwijl de originele FES Watch nog werkte met een los batterijtje. De accu gaat een paar weken mee zonder dat je hem hoeft op te laden.

FES Watch U

Een smartwatch is het echter nog steeds niet. Het is echt een horloge waarop je enkel de tijd kunt aflezen. Via de bijbehorende smartphone-app kun je nieuwe designs downloaden. Sony blijft continu nieuwe ontwerpen beschikbaar maken en werkt daarvoor samen met designers.

De FES Watch U wordt door Sony trouwens niet onder zijn eigen bedrijfsnaam verkocht. Dat komt omdat het product is bedacht door medewerkers van Sony als een soort interne startup. Via Sony’s eigen crowdfundingplatform First Flight haalden de makers geld op om het horloge ook daadwerkelijk op de markt te brengen in Japan.