Spotify doet proef met overslaan advertenties die je niet interessant vindt

Spotify

Gebruik je alleen de gratis versie van Spotify? Dan zul je tussen de muziek door reclames horen, en die zijn echt niet allemaal even interessant. In een nieuwe test laat de muziekstreamingdienst je die reclames juist overslaan. De test vindt momenteel alleen in Australië plaats, aldus topvrouw Danielle Lee tegenover AdAge.

Spotify hoopt op deze manier te leren welke advertenties je wel en niet wilt horen en zien. Het is volgens Lee een beetje als de Discover Weekly van de streamingdienst. Daarbij krijg je muziek voorgeschoteld op basis van artiesten en nummers waar je veel naar luistert.

Adverteerders

Voor adverteerders is dit natuurlijk goed nieuws. Je kunt immers aangeven welke advertenties je interessant vindt, zodat er meer gericht geadverteerd kan worden. Het kan er echter ook op uitdraaien dat er minder naar reclames geluisterd wordt. Maar de reclames die je wel beluisterd, past dan ook beter bij je.

Als advertenties worden overgeslagen, hoeven adverteerders daar niet voor te betalen. Wel wil Spotify meer gaan verdienen aan de reclames die wél beluisterd worden. Het is nu nog de vraag of de test ook wereldwijd uitgerold wordt.