Spotify heeft nu 100 miljoen Premium abonnees

Spotify, muziekstreamingdiensten

Spotify heeft het aantal betalende abonnees naar 100 miljoen zien groeien in het eerste kwartaal van 2019. Dat is een groei van 32 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf. In totaal heeft het bedrijf nu 217 miljoen maandelijks actieve gebruikers, een groei van 26 procent.

Ondanks die groei in gebruikersaantallen, heeft het bedrijf echter geen winst weten te maken. In het eerste kwartaal steeg de omzet uit Premium-abonnementen met 34 procent naar 1,385 miljoen euro. Daarbij maakte het echter een verlies van 142 miljoen euro. Dat terwijl het bedrijf in december nog een winst van 442 miljoen euro draaide.

De gemiddelde omzet per gebruiker kwam dit kwartaal uit op 4,71 euro. Dat is ongeveer hetzelfde bedrag als een jaar eerder. Spotify zegt bovendien dat het verwacht dat dit bedrag in het komende jaar ongeveer hetzelfde blijft. Oorzaken zijn verschuivingen in het product en de geografische mix.

Podcasts

Spotify geeft in zijn kwartaalcijfers wel aan goede hoop te hebben voor podcasts. Het bedrijf nam in februari Gimlet Media en Anchor over, en rolde exclusieve content uit. “We verwachten dat de omzet van podcasts in 2019 gaat stijgen”, aldus het bedrijf. Daarbij wil het bedrijf ook een “robuustere” advertentie-oplossing voor de podcasts ontwikkelen.

Dat zal ook wel moeten, aangezien de kans groot is dat er in diverse landen voorlopig weinig nieuwe betalende leden bij komen. Het bedrijf heeft namelijk samenwerkingen met Google, Samsung en Hulu, waarbij gebruikers tijdelijk niet hoeven te betalen voor een Premium-abonnement.