Spotify is bij verre de meest populaire muziekstreamingdienst in Nederland, maar bood tot vandaag weinig mogelijkheden voor artiesten die meer wilden weten over hun fans. Vandaag lanceert Spotify ‘Fan Insights’: een overzichtspagina waarop artiesten allerlei relevante data kunnen vinden als het aankomt op het luistergedrag van hun fans.
Spotify telt nu 75 miljoen gebruikers wereldwijd en is daarmee naar eigen zeggen de grootste muziekstreamingdienst in de wereld. Wel moet het bedrijf sinds kort concurreren met Apple Music en binnenkort waarschijnlijk met Pandora.
Artiesten kunnen met het dashboard verschillende inzichten krijgen in hun luisterpubliek. Zo beschikt Spotify Fan Insights over demografische data, waar ter wereld zijn/haar populariteit het meest groeit, hoe fans de muziek beluisteren en hoe het gedrag tussen frequente en minder actieve luisteraars verschilt.
Voorbeeld van het Spotify Fan Insights-dashboard
De bedoeling is dat op basis van feedback van artiesten Spotify Fan Insights verder uitbreid en voorziet van nieuwe functies. De beta van de dienst komt vandaag uit en is beschikbaar op de dekstop. Artiesten kunnen gebruikmaken van een uitgeklede versie op de smartphone. Geïnteresseerde artiesten kunnen toegang vragen via Spotify.