Als het gaat over internetbedrijven en hun macht in de mediawereld dan gaat het bijna altijd over Facebook en Google. Logisch: beide bedrijven halen een heleboel geld uit de advertentiemarkt en ze zijn een ongelofelijk belangrijke bron van verkeer voor websites. Daar komt bij dat een gigantisch deel van de online videoconsumptie plaatsvindt op platformen die in handen zijn van beide bedrijven.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over hoe Spotify een rol krijgt in de podcastmarkt.Als het gaat om audio, dan spelen bedrijven echter nauwelijks een rol van betekenis. Beide partijen doen eigenlijk niet echt iets met podcasts of radiostreams en ook op de markt van muziekstreaming hebben ze nauwelijks een rol van betekenis. Ja, Google heeft Google Play Music en dat doet het zeker in de VS nog best aardig, maar het is tot nu toe niet het succes geworden dat Google er misschien van gehoopt had.
Op het gebied van audio zie je dan ook twee andere dominante spelers. In de eerste plaats Apple, dat geen geld verdient met advertenties, maar met Apple Music wel een succesvolle muziekdienst heeft neergezet. Daarnaast heeft het techbedrijf nog steeds een belangrijke rol op het gebied van podcasting dankzij hun iTunes-database met podcasts en de Podcasts-app op de iPhone. Al verdient Apple geen cent aan podcasts.
Spotify
Het belangrijkste bedrijf op het gebied van audio lijkt echter Spotify te zijn. De Zweedse muziekstreamingdienst lijkt underdog tussen alle giganten, maar heeft binnen de muziekmarkt een leidende rol. Dat komt doordat het gebruikers binnenhaalt met een gratis abonnement met advertenties en door veel te investeren in goede algoritmes die zorgen dat gebruikers op het juiste moment de juiste playlists krijgen aangeboden.
Op dit moment is Spotify marktleider met meer dan 70 miljoen betalende gebruikers wereldwijd. Vorig jaar tekende het bedrijf ook nog even nieuwe overeenkomsten met alle platenmaatschappijen, waarmee het zijn toekomst heeft veiliggesteld. De volgende stap is nu de beursgang die op dit moment wordt voorbereid.