Spotify: Van muziekdienst naar internetbedrijf dat zich focust op audio
Elger van der Wel
Als het gaat over internetbedrijven en hun macht in de mediawereld dan gaat het bijna altijd over Facebook en Google. Logisch: beide bedrijven halen een heleboel geld uit de advertentiemarkt en ze zijn een ongelofelijk belangrijke bron van verkeer voor websites. Daar komt bij dat een gigantisch deel van de online videoconsumptie plaatsvindt op platformen die in handen zijn van beide bedrijven.
Als het gaat om audio, dan spelen bedrijven echter nauwelijks een rol van betekenis. Beide partijen doen eigenlijk niet echt iets met podcasts of radiostreams en ook op de markt van muziekstreaming hebben ze nauwelijks een rol van betekenis. Ja, Google heeft Google Play Music en dat doet het zeker in de VS nog best aardig, maar het is tot nu toe niet het succes geworden dat Google er misschien van gehoopt had.
Op het gebied van audio zie je dan ook twee andere dominante spelers. In de eerste plaats Apple, dat geen geld verdient met advertenties, maar met Apple Music wel een succesvolle muziekdienst heeft neergezet. Daarnaast heeft het techbedrijf nog steeds een belangrijke rol op het gebied van podcasting dankzij hun iTunes-database met podcasts en de Podcasts-app op de iPhone. Al verdient Apple geen cent aan podcasts.
Spotify
Het belangrijkste bedrijf op het gebied van audio lijkt echter Spotify te zijn. De Zweedse muziekstreamingdienst lijkt underdog tussen alle giganten, maar heeft binnen de muziekmarkt een leidende rol. Dat komt doordat het gebruikers binnenhaalt met een gratis abonnement met advertenties en door veel te investeren in goede algoritmes die zorgen dat gebruikers op het juiste moment de juiste playlists krijgen aangeboden.
Op dit moment is Spotify marktleider met meer dan 70 miljoen betalende gebruikers wereldwijd. Vorig jaar tekende het bedrijf ook nog even nieuwe overeenkomsten met alle platenmaatschappijen, waarmee het zijn toekomst heeft veiliggesteld. De volgende stap is nu de beursgang die op dit moment wordt voorbereid.
Podcasts
Het interessantste is echter dat Spotify niet alleen een muziekdienst wil zijn. Heel voorzichtig is het bedrijf zijn dienst aan het doorontwikkelen tot een platform voor audio. Spotify heeft de podcast omarmt en deze een prominente plek gegeven in zijn app.
Helaas voor veel onafhankelijke makers kun je niet zomaar je podcasts toevoegen aan Spotify. Het bedrijf kiest zelf welke podcasts het toevoegt aan zijn platform. Tegelijkertijd kan dat voor de dienst zelf een voordeel zijn doordat je zeker weet dat de podcasts die beschikbaar zijn een bepaalde kwaliteit hebben. Zeker voor mensen die het medium net ontdekken wel zo prettig.
Heel voorzichtig is Spotify zijn dienst aan het doorontwikkelen tot een platform voor audio Deel deze quoteDe dienst lift met zijn podcastsectie mee op het groeiende succes van podcasts. Tegelijkertijd maakt het deze vorm van audio toegankelijk voor een groter publiek. Je hoeft geen nieuwe app te installeren of uit te zoeken hoe de app Podcasts op de iPhone werkt, je kunt gewoon luisteren. Op de plek waar mensen al muziek luisteren, kunnen ze nu ook luisteren naar andere on demand audio. Er is geen betere plek om podcasts aan te bieden als je het mij vraagt.
Hoeveel mensen er gebruik van maken is onbekend, maar Spotify heeft eind vorig jaar al wel data gedeeld over wanneer mensen podcasts luisteren via de dienst. Opvallend genoeg blijkt dat dat vooral onder werktijd gebeurt.
Investeringen
Spotify is op dit moment ook flink aan het investeren in podcasts. Het sluit deals met uitgevers voor de productie van podcasts die exclusief via de dienst te beluisteren zijn. En het investeert in het verrijken van podcasts met tekst en beelden, die je tijdens het luisteren kan bekijken. Deze nieuwe dienst heet Spotlight en zal in eerste instantie samen met een aantal Amerikaanse partners worden getest.
Nu zijn investeringen bij Spotify geen garantie voor succes. Eerder probeerde Spotify zijn platform te verrijken met videocontent, maar dat mislukte. Ergens wel logisch, want video kijken of muziek luisteren zijn toch wel twee heel verschillende dingen. Het luisteren van podcasts voelt dan ook als iets wat veel beter bij het DNA van Spotify past.
Verdienmodel
Als podcasts daadwerkelijk een onmisbaar onderdeel van Spotify worden, dan biedt dat kansen. Spotify heeft namelijk de algoritmes in huis om mensen op het juiste moment de juiste podcasts aan te raden. Op dit moment is en blijft het een uitdaging om nieuwe podcasts te ontdekken en daar kan de muziekdienst een belangrijke rol in gaan spelen.
En dan is er nog het verdienmodel van podcasts. Spotify verkoopt advertenties voor zijn gratis dienst en zou daar iets mee kunnen doen binnen podcasts. Of het zou de makers kunnen laten meedelen in de abonnee-inkomsten als zij hun podcast reclamevrij aanbieden via Spotify. Nog los van de mogelijkheden die de deals voor exclusieve producties bieden aan de productiebedrijven die podcasts maken.
Waar Apple altijd werd gezien als het belangrijkste internetbedrijf voor de podcastmarkt (terwijl het eigenlijk nauwelijks iets doet), neemt Spotify die rol op dit moment heel snel over. Daarmee verandert de muziekdienst in een internetbedrijf dat de markt voor audio domineert. Voorlopig is dat goed nieuws voor de podcastmarkt, omdat het helpt bij de groei. Echter: als Spotify zijn plek goed weet te veroveren, zullen ede klachten over de macht van het Zweedse bedrijf vanzelf groeien. Zover is het gelukkig nog niet.