Numrush

Betaaldienst Square komt naar Europa, wat heeft het te bieden?

Verschillende grote techbedrijven zijn bezig om het gedoe rondom aankopen simpeler te maken. Zij werken hard aan mogelijkheden om aankopen te doen via social media of makkelijk geld overmaken naar je vrienden. Het bedrijf Square, in 2009 opgericht door Jack Dorsey, heeft zich eerst vooral gericht op een andere groep, namelijk dat van de ondernemer.

Met Square wil de man, die nu ook weer aan het roer staat bij Twitter, de betalingen tussen klanten en bedrijven makkelijker maken. Het bekendste product dat Square daarvoor op de markt bracht is de Square Reader. Dat is een klein apparaatje dat je in de koptelefoonaansluiting van je telefoon kunt stoppen, waarna je een creditcard door deze dongle kunt swipen.

Square is momenteel alleen actief in de Verenigde Staten, Canada, Australië en Japan. Maar het bedrijf heeft plannen om naar Europa te komen. Het eerste landingspunt zou het Verenigd Koninkrijk zijn. Tijd om een kijkje te nemen in het bedrijf waar Dorsey zijn tweede baan als CEO vervult.

Betaalgemak voor ondernemers

De magneetstriplezer om via smartphone betalingen met een creditcard mogelijk te maken, was het eerste product dat Square in 2010 op de markt bracht. Square levert die apparaatjes gratis, maar vraagt een percentage over elke transactie. Inmiddels is de Card Reader onderdeel van een hele familie aan producten en diensten, gericht op ondernemers. Zo kunnen zij ook een Square Reader bestellen die chips van creditcards kan lezen, maar waarmee klanten ook contactloos kunnen betalen.

In 2011 kondigde het bedrijf nieuwe diensten aan, die het later zou uitrollen in de Verenigde Staten. Eén daarvan was Square Register, een app die van een tablet een kassa maakt. Het bedrijf combineert de software nu handig met hardware om een compleet totaalpakket aan te bieden. Bij Square Register hoort bijvoorbeeld een dockingstation. Daarin past een bepaald model van de iPad én kunnen klanten van ondernemers ook hun creditcard swipen om af te rekenen.

Naast de Square Register kondigde het bedrijf in 2011 ook een app voor consumenten aan: Square Card Case. Met deze app konden gebruikers betalen door simpelweg hun naam te zeggen. Daarvoor moest je van tevoren een creditcard koppelen en vervolgens een aankoop doen in een winkel met Square.

Helaas was dat juist het grote knelpunt van Card Case. De dienst werd niet in elke winkel geaccepteerd, waardoor betalen op deze manier niet altijd een alternatief was waar je zonder bij na te denken voor ko kiezen. In zijn levensduur veranderde het bedrijf de naam van de app eerst naar Pay With Square en later naar Square Wallet, maar in mei 2014 werd de app helemaal offline gehaald.

Square probeerde opnieuw de consumentenmarkt te bereiken met diens opvolger, Square Order. Daarmee konden klanten bestellingen plaatsen bij winkels en die gelijk afrekenen. Maar begin 2015, nog geen jaar later, was deze ‘handige betaalapp’ ook niet meer beschikbaar.

Dorsey heeft het idee achter Square Wallet echter nog niet helemaal afgeschreven. In een interview met Recode, ten tijden van de beursgang van Square in november 2015, zegt hij nog altijd potentie te zien in het idee achter Square Wallet.

Consumenten of bedrijven?

Inmiddels heeft Square zijn arsenaal dus flink uitgebreid met hard- en software voor bedrijven. Zo biedt het bedrijf onder andere Square Dashboard, waarmee ondernemers analyses over hun inkomsten laten uitvoeren. Wanneer is het het drukst? Kopen mensen bij een kopje koffie ook een stuk gebak en zo ja, op welk moment? Deze data zou handige inzichten moeten geven voor ondernemers om hun omzet te vergroten.

Het bedrijf kreeg de nodige kritiek vanwege de mislukte betaalapps voor consumenten, en zou zich volgens aanbevelingen vooralsnog eerst op ondernemingen moeten richten. Het bedrijf laat echter steeds vaker merken een totaalpakket te willen bieden.

Zo kwam Square in 2015 met een ondernemersversie van de app Square Cash. Daarmee wil het bedrijf een eenvoudige manier bieden om geld over te maken. De versie voor consumenten is helemaal gratis, maar bedrijven moeten een percentage van hun transacties afstaan aan Square. De tactiek: eerst zorgen dat mensen gewend zijn om het (gratis) systeem te gebruiken en vervolgens incasseren met een betaalde variant.

De strijd in Europa

En terwijl Square zijn naamsbekendheid wil vergroten door zich ook op andere platformen te begeven, ziet het er nu naar uit dat het ook naar een andere grote markt wil: Europa.

Langzaam maar zeker lijkt de strijd rondom mobiel betalen dan echt los te gaan barsten. Grote techbedrijven als Google, Samsung en Apple komen langzaam met hun eigen platformen naar de verschillende continenten, die mobiel betalen steeds meer introduceren. In Europa zal het bedrijf echter concurrentie krijgen van bijvoorbeeld iZettle en SumUp (dat begin dit jaar fuseerde met Payleven), die beiden werken met eenzelfde systeem. Met investeringen en uitbreidingen naar de internationale markt timmeren ze daarbij flink aan de weg. Ook het grote PayPal kwam in 2012 met een apparaat waarmee het eenzelfde dienst als Square biedt: PayPal Here.

Tussen al deze bedrijven wordt het nog een strijd om het platform te worden waar ondernemers gebruik van gaan maken. Voor de consument maakt het uiteindelijk niet uit of hij via iZettle, SumUp of Square betaalt. Het verwijt dat Square zich te breed focust en zich meer op bedrijven moet focussen, lijkt daarmee gegrond.

Maar de achterliggende strategie is logisch. Naar verwachting wordt de markt voor mobiel betalen de komende jaren alleen maar groter. De weg naar de ondernemer leidt via de consument. Als veel mensen al gebruik maken van jouw platform (Square Cash), wordt het makkelijker om bedrijven te overtuigen van de meerwaarde van jouw dienst (Square Cash for Business). Ondertussen mengen ook creditcardmaatschappijen en banken zich in de strijd, op zoek naar manieren om geld te blijven verdienen via, uiteindelijk, jouw smartphone.