Numrush

Staat Apple stil of lopen wij te ver vooruit?

Zoals het in Nederland nooit echt lekker weer kan zijn (te warm, te koud, het waait te hard), zo is het na elke nieuwe productaankondiging duidelijk dat Apple “het” kwijt is. De honger naar revoluties van de gemiddelde tech-liefhebber is in de afgelopen 12 jaar niet meer te stillen gebleken. Maar is het niet onze eigen realiteitszin die enigszins verdwenen lijkt?

Sinds de wereld een hapje uit het logo van Apple genomen heeft, verwacht men bij elke presentatie in San Francisco vuurwerk. The next big thing. Excuus, “one more thing“, uiteraard. Het lijkt er op dat de iconische uitspraak van wijlen Steve Jobs op de lange termijn meer schade heeft aangericht dan goed heeft gedaan.

Voor alle duidelijkheid: als ik zeg 12 jaar, is dat omdat ik voor de volledigheid de introductie van de iPod in 2001 heb meegeteld in “revoluties” waar Apple een stevige hand in had.

Het bedrijf speelde handig op de groeiende markt van MP3-spelers, die al sinds 1998 bezig was te ontwikkelen.
Dankzij een aantal belangrijke vernieuwingen op het gebied van hardware (kleinere harde schijven met meer capaciteit, verbeterde batterijen) en een creatieve designer wist Apple de markt te verrassen met de iPod. De iPod werd lauw ontvangen: te duur, niet compatible met Windows. Het internet vergeet nooit.

One more thing

In 2007 sprak Jobs zijn iconische woorden en introduceerde de wereld aan de allereerste iPhone. Wederom heeft Apple goed gekeken naar de markt, de vinger op de zere plek gelegd om vervolgens met  hardware en design innovatie de gebruiker te laten zien wat ze nou eigenlijk al die tijd al wilde hebben. De markt volgde op de voet.


We zijn intussen weer 6 jaar verder en het publiek reageerde vorige week over het algemeen lauw op de nieuwe iPhone 5C en iPhone 5S. Logisch, want qua design zijn beide telefoons op zijn best een voortzetting van de bestaande lijn.

Tussendoor lanceerde Apple nog de iPad, volgens vele de laatste grootste revolutie van het Amerikaanse bedrijf, die overigens ook bijzonder matig werd ontvangen. Let wel, in april 2010 dus slechts iets meer dan 3 jaar geleden.

Als we de verhalen mogen geloven, was Jobs al in 2004 bezig met het werken aan de iPad, maar besloot hij de iPhone voorrang te geven. Dat tablets al eind ’99, begin 2000 een boost krijgen door de introductie van compactere processors door Intel en een aantal Tablet PC’s van Microsoft zal zijn motivatie geen kwaad hebben gedaan.

Er is een duidelijke rode draad in deze drie productlanceringen: Apple innoveert een bestaande markt. Apple ontketent geen revoluties door met een geheel nieuwe productgroep te komen, maar door op het juiste moment met het juiste product te komen. De markt volgt dan vaak op de voet.

Laat Apple het afweten door met echt grote vernieuwingen te komen in hun productlijn? Daarover kun je twisten. Als ik de laatste 2 versies van de Samsung Galaxy S of Galaxy Note naast elkaar leg, zijn de verschillen ook minimaal. Het feit dat we een beperkte innovatie ervaren geldt wellicht niet alleen bij Apple, maar ook bij andere merken.

Wat moeten we dan opmaken uit deze al-dan-niet matige presentatie? De smartphone zoals we die nu kennen heeft zijn piek bereikt. De blauwdrukken zijn ingekleurd en de vorm en functionaliteit van het apparaat zullen ons de komende jaren niet voldoende meer doen verrassen om ons van de sokken te blazen.

Voor de aankondiging van de iPhones in San Francisco vond er hier in Europa ook een eventje plaats. Tijdens de IFA in Berlijn verzamelde de grootste spelers uit de electronica branche om hun nieuwe producten te tonen aan de wereld. Smart TV’s, digitale camera’s maar veruit de meeste aandacht ging uit naar de zogenaamde “wearables”: slimme horloges, brillen en armbanden.  Zelfs Microsoft lijkt binnenkort met een smartwatch te komen, maar voor nu deed Samsung de aftrap van een nieuwe strijd in een nieuwe markt, die daarnaast ook nog eens onderstreept hoe de rol van de smartphone zal gaan veranderen in de komende jaren.


En net voordat Tim Cook het podium betrad, zorgde Intel alvast voor wat extra kolen op het vuur: hun nieuwe, piepkleine Quark-processor heeft een berg kracht tegen een fractie van de energiekosten en moet dé processor worden voor wearables en de zogenaamde ’embedded market’.

Daar is die gouden optelsom: een nieuwe markt en een aantal verrassende innovaties op het gebied van hardware. De radertjes lijken weer in elkaar te gaan vallen en nu, 2 jaar na zijn aanstelling, kunnen we pas echt gaan beoordelen of Tim Cook de lijn van zijn illustere voorganger kan doorzetten.

Ik laat me graag verrassen met wat ik echt wil hebben.

One more thing: Ik zou de introductie van een 64-bit architectuur, M7 processor en iBeacons niet willen wegschuiven als “mwah aardig”. Niet voor niets was Samsung er als de kippen bij om te benadrukken dat hun nieuwe toestellen ook voorzien zullen worden van een 64-bit architectuur.