De Canadese startup Slyce, bekend om de ontwikkeling van beeldherkenningstechnieken, haalt deze week opnieuw een groot bedrag binnen aan investeringen. Het bedrijf lijkt hiermee een grote partij te worden op de markt van online shoppen en wil naar eigen zeggen ook de ‘Amazon Flow’ zijn voor alle ‚andere’ winkels op aarde.
Amazon Flow is de applicatie waarmee consumenten een foto kunnen maken van een specifiek product waarop de prijs en specificaties in beeld verschijnen. Deze techniek heeft echter wat beperkingen; zo werkt het alleen effectief wanneer het product zich in zijn originele verpakking bevindt.
Slyce heeft deze beperking niet en identificeert producten waar ze ook zijn, ook buiten hun verpakking. De techniek kan worden omschreven als de ‘Shazam voor shoppen’ aldus Slyce. De functie is een groot voordeel en zal consumenten stimuleren om meer aankopen te doen hoopt het bedrijf.
In tegenstelling tot Amazon, die zich met Flow vooral richt op ‘windowshopping’ richt Slyce zich op meer dan alleen verkoop. Het bedrijf wil op elke plek en op ieder moment fungeren als informatiebron. Daarnaast zoekt de startup ook naar manieren om hun techniek te koppelen aan mobiele giften of het ontvangen van coupons voor betere of gelijkwaardige producten.
Slyce werkt samen met grote winkels, waaronder een pilot met vijf van de twintig top-winkels in de Verenigde Staten. Hoewel het bedrijf inmiddels een goed bedrag op de bankrekening heeft staan is Slyce van plan om nog meer binnen te halen de komende twee tot drie maanden om de huidige ontwikkelingen door te zetten.