De afgelopen jaren is er steeds meer plastic afval bijgekomen. Maar als het aan startup w.r.yuma – vernoemd naar “de zonnigste plek op aarde”, namelijk Yuma in de Amerikaanse staat Arizona – ligt, gaan we dat gewoon hergebruiken. Het bedrijf maakt zonnebrillen van gerecycled plastic afval.
De zonnebrillen worden allemaal gemaakt van gerecycleerde dashboards van auto’s, PET-flessen en koelkasten. Het plastic van het afval wordt door de Better Future Factory in Rotterdam omgesmolten tot inkt voor een 3D-printer. Daarnaast levert de Brusselse startup Tridea ook inkt voor 3D-printers dat gemaakt is van gerecycled PET-flessen. In Antwerpen worden alle brillen vervolgens ontworpen en handmatig in elkaar gezet.
Alle zonnebrillen zijn bovendien weer uit elkaar te halen en opnieuw om te smelten. De visie van w.r.yuma is dan ook dat je je oude zonnebril kunt inwisselen voor korting op een nieuwe. De oude frames worden dan gerecycled. “Onze visie is een wereld waarin afval niet bestaat”, zegt de 33-jarige ingenieur en oprichter van w.r.yuma Sebastiaan.
Festivals
“Behalve een mooi product, willen we een ‘conversation starter’ maken en mensen uitnodigen om anders naar afval te kijken; niet als vuilnis maar als kostbare grondstof. We weten dat onze zonnebrillen de wereld niet kunnen veranderen, maar de mensen die ze dragen kunnen dat wél.”
Volgens het bedrijf is een product als deze broodnodig. Elk jaar wordt er namelijk ongeveer 300 miljard kilo plastic geproduceerd en elke minuut worden er wereldwijd 1 miljoen plastic flessen gebruikt. “Als we in dit tempo doorgaan zal er in 2050 meer afval dan vis in onze oceanen zitten.”
Het plastic verzamelt w.r.yuma ook deels zelf. In de zomer van volgend jaar gaat het bedrijf naar diverse muziekfestivals in Europa om daar plastic te verzamelen. “Met de bekertjes die festivalgangers inleveren gaan wij ter plaatse hippe zonnebrillen printen. Een zonnebril van het bekertje waar je zonet nog een biertje uit dronk, dat is de toekomst.”
Kickstarter
Eerst moet er echter geld opgehaald worden. De eerste lancering van de brillen gaat via Kickstarter, waar het bedrijf minimaal 10.000 euro wil ophalen. Op het moment van schrijven is ruim de helft van het streefbedrag al binnengehaald.
De eerste kopers van de brillen krijgen 30 procent korting. Daarmee kost een bril 67 euro. Vanaf februari worden ze geleverd.