In de VS zijn er al diverse initiatieven waarbij scholen nieuwe technologie in de lessen gebruiken. En dan heb ik het niet over een tablet of een digitaal schoolboord, maar over eche nieuwe dingen, zoals wearables en virtual reality. Concrete voorbeelden zijn de virtuele expedities die Google aanbiedt aan scholen met behulp van Cardboards en de fitnesstracker van Adidas voor gymlessen.
Onderzoeksbureau Research and Markets verwacht dat de adoptie van dergelijke technologie – door de onderzoekers allemaal op één hoop gegooid onder de noemer ‘wearables’ – jaarlijks met 46 procent zal groeien. Die groei zou in ieder geval tot 2020 doorgaan is de verwachting.
Nu is het bij dat soort voorspellingen altijd maar afwachten hoe het daadwerkelijk uitpakt, maar het onderzoek bevestigt dat er sprake is van een trend. En die trend is interessant, omdat scholen van oudsher nieuwe technologie relatief langzaam adopteren. Het lijkt nu sneller te gaan, al gaat het nog steeds om kleinschalige projecten.
De verwachting is desondanks niet dat alle scholen binnen enkele jaren virtual reality in hun lessen verwerken of gaan gymmen met gadgets. Over de adoptie van deze nieuwe technologieën in Nederland zijn overigens geen cijfers bekend.