Dat het streamen van muziek populair is, is natuurlijk geen nieuws. Maar deze vorm van muziek luisteren is volgens onderzoek van de handelsgroep Recording Industry Association of America tegenwoordig goed voor maar liefst 80 procent van de algehele omzet in de industrie, schrijft The Verge.
De handelsgroep stelt dat de omzet uit streamingdiensten in de eerste zes maanden van dit jaar in de VS met 26 procent is gestegen. Daarmee komt de omzet uit op 4,3 miljard dollar (3,9 miljard euro), wat dus 80 procent is van de totale omzet uit deze industrie.
De omzet komt zowel uit betaalde abonnementen als streams met advertenties. Volgens het rapport stegen de betaalde abonnementen met 31 procent, waardoor deze nu 62 procent van de gehele omzet zorgen.
Recent onderzoek van Multiscope wees uit dat in Nederland met name Spotify en YouTube populair zijn. Beide diensten worden door 39 procent van de Nederlanders gebruikt, wat neerkomt op in totaal 5,2 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder. iTunes (7 procent), Soundcloud (4 procent) en Google Play Music (3 procent) maken de top vijf af.
Vinyl en CD
De algehele omzet in de VS kwam in de eerste helft van 2019 uit op 5,4 miljard dollar (4,9 miljard euro). Een deel daarvan komt natuurlijk ook uit meer traditionele media om muziek mee te luisteren. Zo nam de verkoop van vinyl en CD’s toe met respectievelijk 5 en 13 procent.