Wie in de vroege uurtjes van deze maandag net als ik op is gebleven voor de Super Bowl en daarbij Twitter als “second screen” gebruikte kan het niet ontgaan zijn. Terwijl het over de wedstrijd inhoudelijk vaak bijzonder stil was, piekte de discussies rond de wereldberoemde en beruchte commercial breaks. De volle aandacht voor peperdure reclames: gemiddeld werd er liefst $3.75 miljoen betaald voor een plaatsje tussen de wedstrijd door.
Als je even doorrekent kom je al snel tot de rekensom dat $3.75 miljoen per 30 seconden neerkomt op $125.000 per seconde. Een behoorlijke smak geld waarvan je je moet afvragen wat je er voor terugkrijgt.
Hoewel het moeilijk is om dat precies in kaart brengen, deed Ritchie King wel een poging om een vergelijk te maken tussen de investeringen die bedrijven doen en de harde winst die zij gemiddeld gedurende 3.5 uur (de duur van een gemiddelde wedstrijd) maken.
King: “It’s impossible to say exactly how much a successful Super Bowl ad ultimately earns a company. Surely the Wassup commercials were a huge boon for the Budweiser brand—but how huge? One thing is clear though: for the biggest advertisers, that $3.75 million is truly a pittance. In fact, some of them make almost as much in profits in an average 3.5 hours—roughly the time it takes to air the Super Bowl itself.”
Je ziet de uitkomst hieronder. Check ook zeker de uitgebreidere toelichting!