Leuk! Super Mario wordt in een nieuwe jasje gestoken. Onderzoekers van de Duitse Eberhard Karls Universiteit in Tübingen werken aan Super Mario AI, een project met kunstmatige intelligentie.
Via kunstmatige intelligentie is Mario in staat om spraakcommando’s op te volgen en is hij zich bewust van zijn omgeving. Zo kun je Mario vertellen dat Goomba’s vijandig zijn en dat zij sterven als hij erop springt. Mario onthoudt dit en weet de volgende keer direct wat hij moet doen.
Mario is zo ingesteld dat hij de wereld onderzoekt als hij nieuwsgierig is en dat hij bij ‘honger’ op zoek gaat naar munten. Op basis van zijn activiteiten veranderen de emoties van Mario en zijn emoties bepalen de manier waarop hij reageert op vragen en commando’s.
Het concept is niet helemaal nieuw en het is twijfelachtig of de makers ook met kunstmatige intelligentie de bekende Mario World Speed Runs kunnen maken.
Desondanks is kunstmatige intelligentie een goed alternatief om spellen te voorzien van onverwachte omstandigheden. Als de techniek zich zodanig blijft ontwikkelingen is het niet onmogelijk dat vijanden binnen een spel jouw ‘moves’ gaan onthouden. Hiermee worden spellen moeilijk, omdat je zelf ook verrassend uit de hoek moet komen.