Numrush

Vet: supermarkt Jumbo experimenteert met slimme winkelwagens

slimme winkelwagens

Boodschappen doen is door corona nu misschien het uitje van de dag geworden. Maar hoe we op dit moment boodschappen doen, moet slimmer kunnen. Althans, als het aan supermarktketen Jumbo ligt: zij starten vandaag met een experiment met slimme winkelwagens.

Slimme winkelwagens

In de Jumbo Foodmarkt in Veghel winkel je deze maand met winkelwagens die voorzien zijn van camera’s, aanraakscherm en kunstmatige intelligentie. Tijdens dit experiment kijkt de supermarkt of deze technologische innovatie daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft voor klanten. Maar er wordt ook gekeken naar hoe deze slimme winkelwagens in de toekomst ingezet kunnen worden.

De manier waarop we nu boodschappen doen, kunnen we straks misschien wel gedag zeggen. Boodschappen doen met een slimme winkelwagen wordt een compleet nieuwe ervaring. Wanneer je als klant het product in je winkelwagentje legt, scant de winkelwagen dit automatisch. De ingebouwde camera in de kar registreert alle producten die je in de wagen legt. Op het scherm van het wagentje zie je overzichtelijk welke producten er allemaal in jouw kar zitten, wat in de aanbieding is én wat het bedrag is.

Beeld: Jumbo

Zo werkt het

Maar hoe kan een winkelwagentje nou het verschil zien tussen een banaan en een wortel, vraag je je misschien af. De testfase is bedoeld om erachter te komen of de wagen daadwerkelijk dit verschil ziet, natuurlijk. Maar het systeem is getraind om producten te herkennen en op deze manier groenten en fruit van elkaar kan onderscheiden.

Als deze nieuwe manier van boodschappen doen daadwerkelijk eenvoudiger, sneller en prettiger is voor de klant, dan pas kan er gekeken worden of dit ook echt wordt toegepast in alle winkels.

Beeld: Jumbo