Amazon heeft in de Verenigde Staten zijn supermarktconcept gepresenteerd: Amazon Go. Het internetbedrijf belooft een einde te maken aan wachtrijen en kassa’s. Wie zijn boodschappen gaat doen bij Amazon, kan de producten gewoon uit de schappen pakken en de winkel direct verlaten, zonder een kassa te passeren.
“Ik vind het fascinerend”, zegt retaildeskundige Paul Moers. “Je kunt de spullen in je binnenzak stoppen, in je tas leggen of op je hoofd zetten en je kunt gewoon weer naar buiten lopen. Iedereen heeft een klerehekel aan rijen. Je kunt wel een zelfscanner gebruiken, maar dat is ook gedoe. Dit is natuurlijk wel ultiem gemak.” Moers is ervan overtuigd dat veel meer bedrijven dit concept gaan toepassen.
“Ik ben niet verrast. Dit zat er al langer aan te komen”, zegt Tammo Bijmolt, als hoogleraar economie en retail verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, nadat ik het concept van Amazon Go aan hem heb voorgelegd. “Ik denk dat het vrij onomkeerbaar is dat bedrijven op een bepaalde manier technisch proberen op te lossen dat je niet meer langs een kassa moet.”
‘Binnen vijf jaar’
Bijmolt verwacht dat een vergelijkbaar systeem over een aantal jaar ook in Nederland te vinden is. “Het zelfscannen is ook al in een redelijk percentage van de winkels mogelijk. Ik denk dat over twee of drie jaar ook niet meer hoeft te zelfscannen, maar dat het op een andere technologische manier gebeurt. En dan gaat wel blijken of mensen daar aan wennen of niet.”
Retaildeskundige Moers verwacht hetzelfde. “Wat voegt een kassa met deze technologie nog toe?”, zegt hij. “Kassière zal in dit soort grote winkels een uitstervend vak worden. Voor kleine winkels is de investering waarschijnlijk veel te kostbaar. Maar voor grote ketens is dit écht de toekomst. Reken maar dat deze technologie binnen vijf jaar de gewoonste zaak van de wereld is.”
Ik heb het concept van Amazon Go voorgelegd aan de twee zelfstandige servicesupermarkten met het grootste marktaandeel, Albert Heijn en Jumbo. Albert Heijn zegt het registreren en betalen van producten in de toekomst ook te willen automatiseren. De supermarkt heeft daarvoor al getest met diverse technologieën die dit mogelijk maken. Jumbo zegt de ontwikkelingen te volgen, maar wil niets concreets kwijt over plannen op dit gebied.
Privacy
De aankopen bij Amazon Go zijn gekoppeld aan je Amazon-account. Daarmee registreert het bedrijf automatisch wat je allemaal koopt. Maar volgens hoogleraar Bijmolt is het verschil met bestaande systemen niet heel groot. “Er zijn ook al veel supermarkten in Nederland met een klantenkaart waarmee je koopgedrag wordt geregistreerd.”
“Er zijn mensen die dermate veel om privacy geven dat ze dat niet willen. Of mensen die veel geven om persoonlijk contact en daarom langs een kassière willen. Dat zal je blijven houden. Daarom verwacht ik niet dat over vijf jaar alle kassières weg zijn. Bij supermarkten met zelfscanners kun je ook nog bij een kassa afrekenen. Dit soort systemen zullen over een aantal jaar ook als alternatief geaccepteerd zijn.”