Numrush

Technisch speelgoed voor meisjes reclame steelt de show tijdens Superbowl 2014

Natuurlijk waren alle ogen tijdens de Superbowl 2014 gericht op de halftime commercials: Het duurst betaalde reclameblok ter wereld. Meer dan 110 miljoen mensen bekeken de spotjes, die gemiddeld $4,5 miljoen dollar per filmpje kostten aan zendtijd alleen al.

Een goed moment voor de kleine startup GoldieBlox om hun technisch speelgoed voor meisjes onder de aandacht te brengen, tussen al dat testosteron geweld. Het was op zijn minst opmerkelijk dat de 15-man tellende startup uit San Francisco het budget had vrij weten te maken voor zendtijd tijdens de Superbowl, die vanwege zijn onconventionele boodschap des te meer opviel.

In de commercial zien we jonge meisjes roze raketten bouwen van hun saaie meisjes speelgoed. Goldieblox maakt wil met zijn commercial en producten een duidelijk antigeluid tegen het seksisme in veel andere commercials maken. Geen verkeerde move, want uit een peiling op Twitter bleek dat er dit jaar opnieuw meer vrouwen dan mannen naar de Super Bowl keken. Daarom pasten dit jaar ook andere merken hun boodschap aan naar een ‘breder publiek’.