Numrush

Technologie voor slimme verkeerslichten getest in het Verenigd Koninkrijk

Een nieuwe technologie die het mogelijk maakt om verkeerslichten automatisch op groen te laten springen is voor het eerst getest in Newcastle, een stad in het Verenigd Koninkrijk. De technologie is een voorloper op de introductie van de zelfrijdende auto.

Onderzoekers van de Newcastle University hebben een speciale technologie ontworpen, waarmee auto’s kunnen communiceren met verkeerslichten. Op het moment dat een auto, uitgerust met een speciale gadget, zich binnen honderd meter afstand van een verkeerslicht bevindt, zullen de twee apparaten met elkaar communiceren.

Het verkeerslicht rekent uit hoe veel tijd het kost om op groen te kunnen springen, waarna een bestuurder een signaal ontvangt met welke snelheid het verkeerslicht benaderd dient te worden. Hiermee wordt voorkomen dat auto’s veelvuldig moeten afremmen en optrekken, waardoor een auto minder energie verbruikt.

De technologie wordt inmiddels voor het eerst getest in Newcastle door de North East Ambulance Services (NEAS). De NEAS hoopt door middel van de technologie patiënten veiliger en sneller te kunnen vervoeren.

Voor de test zijn twintig verkeerslichten en veertien auto’s uitgerust met de speciale Compass4D technologie. Vooralsnog werkt de pilot alleen in een klein gedeelte van het stadscentrum van Newcastle, maar dit zou voorlopig voldoende moeten zijn om de eerste resultaten te boeken.

Phil Blythe, professor op het gebied van transport aan de Newcastle University, zegt het volgende over de nieuwe technologie:

Dit is een stap voorwaarts naar de introductie van de zelfrijdende auto. De zelfrijdende auto’s zullen straks verbonden moeten worden met de verkeerslichten om optimaal te kunnen functioneren. Als we het verkeer beter kunnen regelen door de voertuigen met de verkeerslichten te laten communiceren, zijn we een stap verder in het automatiseren van auto’s.

Volgens Ray King, manager Urban Traffic Management Control aan de Newcastle University, is de grootste uitdaging om het overige verkeer niet te belemmeren. “We proberen het verkeer op een positieve manier te beïnvloeden met de technologie. Het blijft lastig om verkeerslichten op groen te laten springen, omdat het verkeer van meerdere kanten komt.” King geeft aan dat het systeem vooralsnog niet voor problemen heeft gezorgd.

Ondanks het prille begin van de technologie ervaart het ambulancepersoneel vooral de voordelen van het nieuwe systeem. Volgens het personeel duren de ritten op dit moment ongeveer tien procent korter, waardoor zij sneller ter plaatse zijn. De universiteit hoopt de technologie in de komende jaren uit te rollen binnen de gehele stad.