Vorig jaar hoorden we maandenlang geruchten over een gloednieuwe televisiedienst van Apple. Het bedrijf zou content van alle grote Amerikaanse tv-bedrijven willen bundelen in één abonnement, waardoor je niet langer een ouderwets kabelabonnement nodig hebt. De dienst stond gepland voor de vierde Apple TV, maar deze verscheen zonder gerelateerde aankondiging op de markt. Wat is er gebeurd? Volgens bronnen van The Wall Street Journal heeft Apple iets te hard onderhandeld.
Kennelijk vroeg Apple teveel van de kabelbedrijven en tv-producenten, terwijl er veel te weinig geld op tafel kwam in ruil daarvoor. Houd daarbij wel in je achterhoofd: de aangehaalde bronnen zijn voornamelijk afkomstig uit de tv-industrie. Waarom Apple denkt dat de onderhandelingen zijn stukgelopen is onduidelijk.
Apple-topman Eddy Cue zou ook te wijten zijn voor een moeizame onderhandeling. Tijdens een afspraak met Time Warner kwam hij bijvoorbeeld te laat en ‘underdressed’ opdagen, met alleen jeans, tennisschoenen zonder sokken en een Hawaiishirt. Hij wilde dat het bedrijf on-demand tv-series zou leveren, waarbij advertenties ook overgeslagen konden worden.
Dat klinkt voor de tv-bazen onredelijk, maar Apple had al eens succes met zulke onderhandelingstactieken. Toen er met platenlabels over iTunes werd gesproken, waren er ook klachten over slechte voorwaarden. Maar die muziekdienst bleek later een succes.