Numrush

Tesla-auto stond bij fatale botsing in semi-autonome stand

Tesla-Model-3

Een Tesla Model X botste op 23 maart frontaal op een betonnen wegafscheiding in Mountain View, Californië. De bestuurder overleed hierbij. Nu heeft de autofabrikant bekendgemaakt dat de auto in de deels zelfrijdende Autopilot-stand stond. Daarnaast zou de bestuurder meerdere waarschuwingen genegeerd hebben. Dat meldt NU.nl.

Tesla onderzocht de zwarte doos van de auto. Nu concludeert het bedrijf dat de auto in de Autopilot-modus stond tijdens de botsing. Vooralsnog kan die modus alleen op snelwegen worden gebruikt. Met de Autopilot kun je je handen van het stuur halen. Bij waarschuwingen van de auto moet je de besturing echter weer overnemen.

“De bestuurder heeft meerdere visuele en één hoorbare waarschuwing ontvangen en de handen van de bestuurder werden in de zes seconden voor de botsing niet op het stuur gedetecteerd”, stelt Tesla nu. “De bestuurder had ongeveer vijf seconden en 150 meter vrij zicht op de betonnen afscheiding, maar uit de voertuigdata blijkt dat er geen actie werd ondernomen.”

RIMOB

Wat het Autopilot-systeem precies heeft gedaan in de seconden voor de botsing, heeft Tesla niet bekendgemaakt. De gevolgen waren in ieder geval wel zo ernstig, doordat het zogenoemde rimpelbuisobstakelbeveiliger (RIMOB) ontbrak.

De RIMOB, de ijzeren constructie op de kopse kant van wegafscheidingen, vangen een groot deel van de klap op bij ongelukken. Degene waar de Tesla op knalde was bij een eerder ongeluk al geraakt en verpletterd. De RIMOB was nog niet vervangen. Tesla zegt dan ook nooit eerder een Model X te hebben gezien de zo erg beschadigde door een ongeluk.