Volgens Tesla Motors maakte de Model S die betrokken is bij een dodelijk ongeluk in Baarn geen gebruik van de Autopilot-modus. Het voertuig zou wel ongeveer 155 kilometer per uur gereden hebben toen hij crashte.
Gisterochtend reed de Tesla Model S tegen een boom aan en vloog in brand. De 53-jarige bestuurder van het voertuig kwam bij het ongeluk om. Zowel de politie als Tesla zijn een onderzoek gestart naar de toedracht van het ongeval.
Tesla zegt nu dus dat uit de data van de auto blijkt dat de Autopilot tijdens de reis niet aan heeft gestaan. Wel reed de man veel te hard. De schade aan de auto is volgens het bedrijf dan ook consistent met de snelheid. “We werken met de autoriteiten samen om de feiten van het incident vast te stellen en onze volledige medewerking te verlenen.”
Problemen met de Autopilot
De Autopilot van Tesla staat al even in een slecht daglicht. In mei overleed een bestuurder van de Model S en werd er wel gebruik gemaakt van het systeem. Het zorgde voor publieke discussies en de oproep om de zelfrijdende functie te beperken.
De Autopilot kan aan de hand van camera’s, een radar en computers objecten detecteren en stoppen als er een mogelijke botsing gezien wordt. Daarnaast kan het systeem een bepaalde snelheid aanhouden en zelf van rijbaan wisselen. Volgens Tesla moet een mens echter wel altijd in staat zijn om de controle van de auto op iede moment zelf weer over te nemen, het is namelijk bedoeld als rij-ondersteuning en niet als een volledig autonoom systeem.