Tesla kwam vorige week met een goedkopere versie van de nieuwe Model S. En er is iets bijzonders aan de hand met dit goedkope model. Je kunt namelijk later een accu-upgrade kopen, waarbij je de accu kunt upgraden van 60 kWh naar 75 kWh. Je schaft daarvoor simpelweg een speciale software update aan die je installeert en je kunt opeens meer kilometers maken met dezelfde auto.
Accu’s softwarematig groter maken kan natuurlijk helemaal niet. Ze kunstmatig kleiner houden dan ze werkelijk zijn, kan echter wel. De Model S 60 bevat namelijk eigenlijk een accu 75 kWh, die via software wordt beperkt tot 60 kWh. Dat schrijft Wired. Heb je later spijt van het feit dat je geld hebt bespaard op de grote van de accu, dan kun je dus een update aanschaffen om alsnog de volledige capaciteit te benutten.
Een interessant verdienmodel waarbij Tesla dus eigenlijk gewoon minder winst maakt op de goedkoopste Model S. Echter: de productie is makkelijker want het aantal verschillende modellen dat moet worden geproduceerd blijft beperkt. En Tesla kan de upgrades achteraf nog verkopen, zonder dat er daadwerkelijk hoeft te worden gesleuteld aan de auto.
We kennen dit updatemodel al van de zelfrijdende technieken van Tesla. Eigenlijk zit sinds een paar jaar alle hardware om een auto autonoom te laten rijden als in de Model S. Via software updates zijn vervolgens functies als Autopilot en Summon beschikbaar gemaakt. En er zullen er nog veel meer volgen in de toekomst.