Numrush

Tesla weet het als je liegt over de oorzaak van ongelukken met je auto

Iedereen maakt wel eens een foutje en veel mensen komen wel eens in een ongeluk, dat ze vervolgens proberen te verbergen. Maar probeer je dit met een auto van Tesla, dan kun je blijven liegen, maar de fabrikant komt wel achter de waarheid. Sterker nog: verbergen wat er echt gebeurde tijdens dat ongeluk kan binnenkort nog wel eens vrijwel onmogelijk worden.

Ook met een slimme auto als die van Tesla kun je nog wel eens een ongeluk krijgen. Zo botste iemands Model S op een caravan nadat de Summon-functie geactiveerd werd, en afgelopen weekend crashte er een Model X SUV op een gebouw. Bij dat laatste incident claimde de bestuurder echter dat de auto uit zichzelf versnelde, maar Tesla weet dat dit niet klopt. Hun auto’s zijn continue verbonden met de fabrikant zelf via het internet en Tesla achterhaalde de oorzaak dan ook snel. “De data laat zien dat het voertuig met ongeveer 9 kilometer per uur reed, toen het gaspedaal abrupt werd ingedrukt tot honderd procent. Zoals de bestuurder aangaf, versnelde het voertuig”, zei Tesla tegenover The Verge.

De conclusie is dan ook eenvoudig: de bestuurder gaf zelf aan dat de auto sneller moest rijden, waarop het voertuig dit deed. En dit soort correcties op basis van data worden waarschijnlijk steeds normaler. De meeste fabrikanten houden de data van hun voertuigen nog niet zo bij als Tesla dat doet, maar het lijkt er op dat de industrie wel die kant op gaat.

Zwarte dozen

Zo hebben de meeste auto’s in Amerika nu ‘event data recorders’, die ook wel zwarte dozen genoemd worden. Deze recorders slaan de data op, zodat deze bestudeerd kan worden als er een ongeluk gebeurd. Vaak gebeurt dit niet met zoveel detail als Tesla het doet en het wordt meestal ook niet via het internet verzonden, maar internetverbindingen in auto’s worden wel steeds gebruikelijker. Bovendien gebruiken fabrikanten graag alle data die ze uit hun auto’s kunnen krijgen.

Voor autofabrikanten is het verzamelen van data een vrij logische stap. Zo kunnen deze bedrijven zich vervolgens ook gaan mengen in de verzekeringenmarkt. Er zijn al verzekeringen die je korting geven als je een apparaat met sensoren in je auto plaatst, die vervolgens je rijgedrag monitort. Maar met het detailniveau van Tesla’s data kunnen ze iedere actie van de bestuurder bekijken, en daar hebben verzekeringsmaatschappijen nog veel meer aan.

Niet iedereen is er blij mee

Toch zal niet iedereen blij zijn met het verzamelen van deze data. Er zullen waarschijnlijk veel bestuurders zijn, waaronder die van de gecrashte auto, die het idee hebben dat ze oneerlijk veroordeeld zijn door de logs. Daarnaast kan de data gebruikt worden op manieren waar mensen niet van gediend zijn, bijvoorbeeld om prijzen te manipuleren. Bovendien zullen de overheid en de politie vaak bij fabrikanten aankloppen om zo hulp te krijgen bij hun eigen onderzoeken. En ook voor verzekeraars is dit data die ze heel graag zouden bemachtigen.

Maar er zit een groot voordeel aan de verzamelde data: het kan de wegen een stuk veiliger maken. Volgens diverse onderzoeken blijkt namelijk dat wanneer de politie, taxi’s en andere bedrijven zwarte dozen in hun voertuigen plaatsen, er veel minder ongelukken gebeuren. En dat is dan toch weer een mooi vooruitzicht.

De foto’s bij dit artikel zijn afkomstig van Puzant Ozbag