Waarom de Model 3 zo belangrijk is voor Tesla

Met de Model 3 richt zich na de Model S en Model X voor het eerst op de mainstream. Voor veel mensen die een nieuwe auto kopen of leasen komt de elektrische auto binnen handbereik, waardoor de vraag ernaar flink hoger ligt dan bij zijn voorgangers.

In juli moet de productie daarom beginnen met 5000 auto’s per week en in 2018 moet dat aantal verdubbelen. Die cijfers klinken op zichzelf niet bijzonder, maar als je het vergelijkt met wat Tesla tot nu toe geproduceerd heeft zijn de aantallen van de Model 3 enorm.

In totaal heeft het bedrijf tot nu toe 183.000 auto’s verkocht in vijf jaar tijd, terwijl het nu al minstens 400.000 pre-orders heeft gekregen van de Model 3. Het produceren van honderdduizenden auto’s is voor Tesla dus totaal onbekend terrein, terwijl er enorm veel van afhangt.

Infographic: A Tall Order for Tesla | Statista

Model 3 op schema

Maar vorige maand maakte het bedrijf al bekend dat het volledig op schema ligt voor aanvang van de productie. De eerste voertuigen worden in juli geproduceerd, waarna de massaproductie in september start.

Die eerste auto’s worden overigens vooral aan eigen personeel geleverd. Bij de productie sluipen er namelijk altijd wel foutjes in de eerste auto’s en doordat het personeel dagelijks bij de fabriek is kunnen die snel en makkelijk opgelost worden.

Verkopen elektrische auto naar 1 miljoen

Als de Model 3 dan uiteindelijk geleverd wordt komt hij in een totaal andere wereld dan de Roadster, de eerste auto van de fabrikant die tussen 2008 en 2012 gebouwd werd. Dat was de eerste elektrische auto ooit die gebruikmaakte van een lithium-ion-batterij en meteen een afstandsrecord vestigde voor elektrische auto’s: 501 kilometer.

De Roadster kwam op de weg in een tijdperk waarin niemand nog aan elektrische auto’s dacht; Tesla was een pionier. Maar de verkopen van elektrische auto’s zitten de laatste jaren stevig in de lift en iedere grote fabrikant heeft er een aantal in ontwikkeling.

Dit jaar zullen er daardoor zelfs 1 miljoen elektrische aangedreven auto’s verkocht worden berekenden analisten van persbureau Bloomberg. Dat is fors meer dan vorige jaren, maar in het grote geheel nog steeds verwaarloosbaar. Afgelopen jaar was slechts in 11 landen meer dan 1 procent van de verkochte auto’s elektrisch.

Tesla is ondanks flink hogere productie daardoor nog altijd een druppel op een gloeiende plaat, maar dat zal Elon Musk niet veel uitmaken. Hij kijkt nu al naar de volgende auto’s van Tesla, zodat het bedrijf in de komende jaren nóg meer kan groeien.