Amerikaanse overheid: ‘Omgekomen bestuurder Tesla negeerde waarschuwingen van Autopilot’

Joshua Brown, de man die vorig jaar overleed bij een auto-ongeluk in een Tesla, negeerde meerdere waarschuwingen van zijn Autopilot. Hij had het systeem aanstaan in zijn Tesla Model S, maar hield zijn handen niet genoeg aan het stuur. Dat meldt de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) in een 500 pagina’s tellend rapport, meldt Reuters.

Brown reed in mei 2016 tegen een vrachtwagen aan terwijl zijn Tesla in de Autopilot-modus stond. Hij kwam om het leven. Niet lang daarna werd er een onderzoek ingesteld naar de Autopilot-functie, maar daar blijkt dus niets mis mee. Brown had zijn handen namelijk 37 minuten aan het stuur moeten houden tijdens zijn reis, maar dat deed hij slechts 25 seconden. Er kwamen zeven waarschuwingen van de Autopilot hierover, bij zes daarvan ging er ook een belletje af.

Niet remmen

Het is niet voor het eerst dat Tesla van alle blaam wordt vrijgesproken in het onderzoek naar het ongeluk. In januari zei de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) al dat er geen bewijzen waren voor gebreken aan de auto of bijbehorende software. Bovendien zou Brown niet hebben geremd. De vrachtwagen zou al zeven seconden voor het ongeluk zichtbaar zijn geweest.

In de laatste twee minuten van zijn leven verhoogde Brown de snelheid op de cruisecontrol naar 119 kilometer per uur. Op de weg waar hij reed geldt een maximumsnelheid van ongeveer 100 kilometer per uur. Eerder werd nog gespeculeerd dat Brown een film keek tijdens het rijden, maar dat is volgens de NTSB niet waar.