Facebook test al enige tijd het opsplitsen van de nieuwsfeed. Daarbij krijg je in de ene berichten van familie en vrienden te zien, en in de ander staan berichten van bedrijven. Maar het experiment zorgt er volgens The New York Times voor dat nepnieuws nog beter uitgelicht wordt, terwijl Facebook dat juist hoopt te bestrijden.
De nieuwsfeed, genaamd Explore, wordt in zes landen getest. In Slowakije werd met Explore een vals verhaal verspreid over een moslim die de vinder van zijn portemonnee bedankte door hem over een geplande terroristische aanval te vertellen. Hoewel het artikel vals was, werd het zoveel verspreid dat de politie een verklaring publiceerde, waarin stond dat het nepnieuws was. De verklaring werd echter vanaf een officieel account verstuurd, waardoor het in weinig nieuwsfeeds van gebruikers terecht kwam.
Volgens The New York Times wordt de bestrijding van nepnieuws op Facebook daarmee moeilijker gemaakt. Uitgevers in de landen waar Explore getest wordt, klagen bovendien dat het verkeer vanuit Facebook enorm is teruggelopen.
Verantwoordelijk
Het sociale medium stelt in een verklaring dat het zijn rol als wereldwijd platform voor informatievoorziening serieus neemt. “We zijn verantwoordelijk voor wat mensen lezen, kijken en delen op Facebook”, stelt het bedrijf. Hoe lang de test nog duurt en of de functie uitgerold naar andere landen, is niet bekend.