The Daily, de dagelijkse nieuwspodcast van The New York Times, is vanaf morgen te horen op de radio in thuisland de VS. Zestien regionale, publieke radiozenders gaan dagelijks een radioversie van de podcast uitzenden. Daarbij zou je kunnen zeggen dat het de eerste podcast is die daadwerkelijk voor een grote verandering bij het medium radio heeft gezorgd. Hiervoor zagen we vooral dat er vooral radioprogramma’s waren die zorgden voor podcasts.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over het podcastsucces van The New York Times.De grootste impact heeft The Daily echter niet op de radio, maar op de The New York Times. De krant heeft het afgelopen jaar, sinds de lancering van de dagelijkse podcast in februari 2017, een grote verandering ondergaan als gevolg van het succes van de show. En dat succes is groot: in augustus werd The Daily dagelijks 750.000 keer gedownload en waarschijnlijk ligt dat getal nu nog veel hoger.
Michael Barbaro is een stem geworden voor The New York Times. In plaats van relatief anonieme namen van verslaggevers en correspondenten, hebben mensen nu een beeld met wie The New York Times is: de stem van Michael Barbaro. Dat is echter niet de enige verandering. Ik zet de drie belangrijkste voor je op een rij.
1. De voorpagina is niet langer het belangrijkste voor journalisten
The New York Times wordt vaak geroemd voor hoe goed ze het online doen. Uit meerdere rapporten die het afgelopen jaar naar buiten zijn gekomen – de één bewust gepubliceerd, de andere gelekt – blijkt hoe lastig het kan zijn om een hele organisatie (en vooral ook een hele redactie) mee te krijgen. Ook al werd de zogenaamde Page One Meeting, de belangrijkste vergadering waarin het ging over de voorpagina van de krant, in 2015 vervangen door een algemenere redactievergadering, een plek op de voorpagina bleef het hoogsthaalbare voor journalisten.
The Daily is the new front page Deel deze quoteDankzij The Daily is dat niet meer zo. Alex Rainert, Head of Product & Design bij de krant, vertelde dit al in een panel op SXSW waar ik bij was. En deze week werd het nog maar weer een bevestigd. “The Daily is the new front page”, volgens Sam Dolnick, Assistant Managing Editor van de krant.
In The Daily is opzichzelf eigenlijk een complete krant is, in audiovorm dan wel, die bij honderdduizenden mensen op hun smartphone wordt bezorgd. Dagelijks is daarin plek voor één verhaal. Natuurlijk wil je dan dat jouw verhaal in The Daily zit en dat je ook nog eens zelf mag aanschuiven om daarover te vertellen.
The Daily heeft daarmee voor elkaar gekregen wat de website en app van de The New York Times nooit is gelukt: de voorpagina van de troon stoten.