Thomas Goetz: het is tijd voor een nieuw design van je medisch dossier


Ik blijf er persoonlijk bij: om op het juiste pad vooruit te blijven gaan, moet je af en toe een klein stukje terug kijken om te zien of je nog goed gaat of eventueel een beetje bij moet sturen. In dat kader past de TED-talk van Thomas Goetz perfect als kijkje achterom. Immers, de redacteur van populair magazine hield zijn praatje al in 2010 tijdens TEDMED, de medische variant van grote broer TED. Maar actueel is zijn presentatie nog altijd.

In zijn praatje kijkt de Amerikaan naar de huidige opzet van de gezondheidszorg en dan met name naar de manier waarop patienten geïnformeerd worden. Volgens Goetz is het voor veel patienten al niet eens mogelijk om een transparente blik in hun medisch dossier en als men daarin wel slaagt, is het vaak nog steeds niet duidelijk wat er nou gezegd wordt in de verschillende documenten. Hoe kunnen we van een patient verwachten dat hij zijn leven verandert op basis van halfslachtige informatie?

Aan de hand van een aantal voorbeelden laat Goetz zien dat een paar kleine aanpassingen er al voor kunnen zorgen dat er een veel betere “feedback loop” ontstaat voor patienten. Verandering is overigens (ook hier weer) geen eenzijdig proces: ook de patient moet pro-actiever leren denken en zichzelf beter laten informeren: “We need to start personalizing data, make it relevant for our patients or ourselves, create some choices and convert these into actions. And thus creating new personalized data, etcetera“.

Natuurlijk heeft Goetz absoluut gelijk als hij stelt dat de manier waarop de informatie van dokter naar patient wordt gepresenteerd vele malen beter en gepersonaliseerder kan. In zijn presentatie stipt hij echter ook aan waarom dit niet zo makkelijk zal zijn om te forceren: de medische industrie is een enorme commerciële machine en de huidige manier van communiceren laat natuurlijk veel ruimte voor “eigen invulling” van de betrokken partijen met financiële belangen.

Belangrijke stappen worden er dus al net buiten die kern van de medische industrie gemaakt. Hardware als Fitbit en Withings en diensten als Foodzy en Nike+ dagen mensen al uit om hun gedrag (preventief) te veranderen. Hopelijk werkt het aanstekelijk!