Numrush

TomTom wil grote speler worden in markt voor zelfrijdende auto’s

Het Nederlandse TomTom wil een belangrijke rol gaan spelen in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. CEO Harold Goddijn hoopt namelijk dat grote autofabrikanten gebruik gaan maken van de kaarten van zijn bedrijf.

TomTom heeft de techniek achter de kaarten die wij kennen van de navigatiesystemen behoorlijk omgegooid. Dat was ook wel nodig, want de navigatiemarkt is simpelweg een stuk minder interessant geworden. Concurrenten kunnen goedkopere systemen leveren, terwijl apps als Google Maps een los navigatiesysteem zelfs helemaal overbodig kunnen maken. Goddijn laat aan Reuters weten dat zijn bedrijf desondanks voldoende toekomstperspectief heeft, omdat de kwaliteiten van TomTom zeer gewaardeerd worden door autofabrikanten.

De grote merken zouden TomTom namelijk zien als een van de weinige bedrijven (naast Google en Nokia HERE) die geschikte kaarten en locatiegegevens kan leveren voor zelfrijdende auto’s. Sterker nog: volgens Goddijn is TomTom het enige bedrijf dat de feedback van rijdende auto’s live kan verwerken in zijn kaarten en door kan geven aan andere weggebruikers. Dat slaat aan, want de afgelopen tijd scoorde TomTom al contracten bij Volkswagen, Fiat, Hyundai en Kia.