Numrush

Toyota gebruikt Oculus Rift bij campagne tegen gevaarlijk rij-gedrag

Steeds vaker zien we mensen met een smartphone achter het stuur zitten om een tweet of whatsappje te versturen. Levensgevaarlijk, maar hoe leren we nou om te gaan met dit soort afleidingen tijdens het autorijden?

Vandaag tijdens de Detroit Auto Show lanceert Toyate de TeenDrive365 simulator om tieners (en ouders) bewust te maken van het gevaar dat afleiding met zich meebrengt tijdens het autorijden.

Een ervaring in de zeer realistische TeenDrive365 simulator ziet er als volgt uit; je neemt plaats achter het stuur in een auto van Toyota en zet de Oculus Rift headset op waardoor je in een virtuele omgeving terecht komt, compleet met 360 graden 3D beeld. Tijdens de simulatie moet je de auto besturen en de pedalen bedienen om door de omgeving te rijden.

Je komt terecht in een drukke buurt waarbij je blootgesteld wordt aan allerlei afleidingen. De afleidingen variëren van sms-berichten tot lawaaiige vrienden op de achterbank en van radio-geluid tot verkeerslawaai. Het is de bedoeling dat je alle verleidingen leert te weerstaan en op het verkeer blijft letten.

Verlies je toch de focus, dan wordt je binnen de virtuele wereld blootgesteld aan realistische gevolgen. Toyota denkt dat het ervaren van deze gevolgen meer impact heeft dan het opstellen van nieuwe wetten omtrent hands-free autorijden.

De simulator is onderdeel van Toyota’s omvangrijke campagne TeenDrive365 om mensen bewust te maken van veilig rijgedrag. Naast de simulator zetten zij online tools, advies, evenementen en social media elementen in.

Zij zien de ouders als rolmodel. Uit onderzoek van Toyota’s Collaborative Safety Research Center (CSRC) en UMTRI bleek dat er een duidelijke relatie zit tussen het rijgedrag van ouders en hun kinderen.

Eerder zagen we al eye-tracking systemen van Intel en Jins met als doel om auto-ongelukken te voorkomen.