Het was groot medianieuws afgelopen week: Talpa Network neemt het YouTube-kanaal StukTV over. Een interessante overname van een soort die we niet eerder in Nederland hebben gezien. En daardoor een overname die veelal compleet verkeerd wordt begrepen in mijn ogen.
Ik las bijvoorbeeld dat StukTV is weggekocht bij RTL. Nu is het inderdaad zo dat StukTV een overeenkomst had met het zogenaamde Multichannel Network van RTL (RTL MCN). Als onderdeel van dit netwerk regelde RTL bijvoorbeeld commerciële samenwerkingen voor StukTV en zorgde RTL voor diverse vormen van ondersteuning, maar ze waren geen eigendom van StukTV. Een overname is wezenlijk iets anders dan een samenwerkingsovereenkomst.
Daarnaast las ik ook reacties van mensen die zich afvroegen of zoiets als StukTV wel zal werken op televisie. Maar nergens in de communicatie rond de overname van StukTV is, voor zover ik weet, het woord televisie niet gevallen. Zie ook de officiële quote van John de Mol bij de overname: “Wij willen ook in het online social domein hét Nederlandse mediabedrijf worden.”
En dan is er nog een veelgehoorde reactie dat het een hele risicovolle overname is omdat StukTV afhankelijk is van YouTube en je geen controle hebt over dat platform. Dat is natuurlijk waar, maar ook een vrij beperkte interpretatie van wat StukTV is. Talpa Network haalt niet alleen het YouTube-kanaal binnen, maar ook de makers. Giel de Winter, één van de makers van StukTV, wordt bijvoorbeeld creatief directeur bij Talpa Social.
Fans
Uiteindelijk gaat het in mijn ogen bij een overname als dit over het binnenhalen van de makers, hun creatieve kracht en daarbij hun fans. Dat is ergens niet anders dan het binnenhalen van traditionele programmamakers en presentatoren, alleen het belang van de fans is groter. Die zitten nu op YouTube, maar ook op kanalen als Instagram en Snapchat. Mocht er een nieuwe kanaal groot worden bij de doelgroep, dan kun je die fans natuurlijk ook gewoon meenemen.
Sterker nog: ik denk dat fans online zelfs makkelijker meebewegen dan bij een traditioneel medium zoals radio. Daar luisteren veel meer dan een zender dan naar een specifieke presentator. Als een dj switcht van zender verhuizen niet alle luisteraars automatisch mee. Terwijl online alles draait om de makers.