2017 was geen goed jaar voor Facebook, maar 2018 is in de eerste drie maanden al slechter voor het bedrijf dan heel 2017. Net op het moment dat Facebook wakker leek te worden dat hun platform heel langzaam kapot gaat als gevolg van zijn strategie om de tijd van gebruikers op het platform te maximaliseren. Net op het moment dat ze onder zware druk meer verantwoordelijk leken te willen nemen voor de informatie die via hun platform wordt verspreid. Net op dat moment, kwam het nieuws over Cambridge Analytica naar buiten.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over Facebook.Het kostte Mark Zuckerberg een halve week om midden in deze crisis met een statement te komen. In plaats van meteen zijn gebruikers toe te spreken, wilde de Facebook-oprichter eerst goed uitzoeken wat er aan de hand was en zorgen dat hij ook direct maatregelen kon aankondigen. Ergens niet heel gek, maar in mijn ogen hadden gebruikers recht om eerder wat te horen van Facebook.
De grote dataverzameling door Cambridge Analytica was mogelijk doordat je applicaties in het verleden toestemming kon geven om toegang te krijgen tot de profielinformatie van jou en je vrienden. En ook al ben je daar als gebruiker zelf bij geweest, het geven van die toestemming was wel erg makkelijk. Facebook heeft de mogelijkheden voor ontwikkelaars al beperkt en komt nu met nog meer beperkingen op dit vlak.
Goede stappen, daar niet van, maar ze komen veel te laat. Hoeveel databases zijn er wereldwijd intussen waarin gegevens van Facebook-gebruikers zijn opgeslagen. En wat gebeurt daarmee? We weten nu van Cambridge Analytica, maar ze zijn natuurlijk niet de enige die op deze manier de persoonsgegevens van Facebook-gebruikers hebben misbruikt.
Brandjes blussen
Het probleem is dat Facebook geen open kaart speelt. Het bedrijf blust hier een brandje. Alles wijst erop dat Facebook al jaren bekend was van het handelen van Cambridge Analytica en tot het laatste moment heeft geprobeerd te voorkomen dat dit naar buiten kwam. Dat geeft aan dat er binnen het bedrijf fundamenteel iets mis is en het bedrijfsbelang ten alle tijden boven dat van zijn gebruikers staat. Hoe weten we dat er niet nog tientallen of honderden van dit soort incidenten zijn? Hoe moeten we als gebruikers Facebook nog vertrouwen?