Numrush

Triberr neemt Nederlandse startup Scoutle over

De Nederlandse startup Scoutle is overgenomen door het Amerikaanse bedrijf Triberr. Volgens Triberr zal het bedrijf de algrotimes van Scoutle gaan gebruiken om de eigen dienst te verbeteren.

Scoutle is een dienst dat uitblinkt in het voorspellen van de waarde van online gepubliceerde content. Op basis van speciale algrotimes wordt een waardering toegekend aan een artikel, foto of video op het web. Zo kun je direct zien wat goede content is en welke soort content het beste scoort.

Triberr, een in New York gevestigde startup, heeft ook als doel om de waarde van content te meten. Het is daarom een logische stap dat het bedrijf haar diensten wil verbeteren met de algoritmes van Scoutle.

Content wordt in de meeste gevallen gewaardeerd op basis van het aantal likes, shares via sociale media en het plaatsen van links naar de content. Volgens de CEO van Triberr, Dino Dogan, analyseren we hiermee alleen het topje van de ijsberg:

Door te vertrouwen op dit type signalen, negeren we de 99% van de mensen die geen actie ondernemen. De mensen die een artikel lezen, maar het om één of andere reden niet delen of liken.

Dogan was niet erg onder de indruk van Scoutle, maar toen hij te zien kreeg welke algrotimes er aan de dienst ten grondslag lagen werd hij “overdonderd”. Zo laat hij weten dat “de toepassingen van deze technologie tot de verbeelding spreken.”

Het doel is om na de implementatie te zien wat de andere 99% van de content vindt. Welke content is zeer waardevol, maar gaat niet viraal? Dat is één van de vragen waar de dienst zich op richt.

Godfried van Loo, oprichter van Scoutle, begon het bedrijf in eerste instantie als een zelf-lerend netwerk dat blogs, auteurs, consumenten en content analyseert. Vervolgens wordt er op basis van de analyses een waarde toegekend aan de content en stimuleert de dienst gebruikers om de content te delen.

De algoritmes analyseren en meten ongeveer 100 datapunten, waaronder de leestijd. Zo analyseert Scoutle het consumeergedrag van de content door te kijken hoe veel tijd er besteedt wordt aan een artikel.

Als een lang artikel normaal gesproken een leestijd heeft van 5 minuten en een gebruiker na 30 seconden afhaakt, is de content niet relevant voor de lezer.

Beiden bedrijven hopen uiteindelijk dat waardevolle content veel gedeeld zal gaan worden. Op dit moment gaat vooral ‘frivole’ content viraal, maar blijven waardevolle stukken te vaak nog onontdekt.
Het is niet bekend welk bedrag er bij de overname is gemoeid.