TU Delft vestigt nieuw ronderecord voor waterstofauto’s op Nürburgring

Als je het over legendarische circuits hebt, dan kom je al snel uit op de Nürburgring Nordschleife. De studenten van TU Delft vestigden juist daar een nieuw ronderecord voor auto’s met een brandstofcel, met voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers achter het stuur van de Forze VI.

De Forze VI is een van de eerste racewagens ter wereld die rijdt op waterstof. In de brandstofcel reageren waterstof en zuurstof op elkaar. De cel zet de gassen vervolgens om in elektriciteit, waarmee de elektromotoren worden aangedreven. Dat is praktischer dan volledig elektrisch rijden, omdat je waterstof gewoon kunt tanken, zoals je gewend bent van je benzine- of diesel-auto.

De studenten willen de auto-industrie vooral laten zien wat er allemaal mogelijk is met waterstof brandstofcellen. En tja, hoe kun je fabrikanten beter overtuigen dan met een ronderecord op een circuit waar ook zij hun auto’s veelvuldig testen? Jan Lammers stapte daarom in de waterstofracer en had minder dan elf minuten nodig om de 21 kilometer lange Nordschleife rond te rijden.

Het team achter de Forze VI werkte 2,5 jaar lang aan de auto, maar de rek is er nog lang niet uit. Het zou dus zomaar kunnen dat we deze bolide binnenkort nog een keer op de Nordschleife aantreffen om het eigen ronderecord aan te scherpen. “We hebben vandaag enorm veel bruikbare testgegevens verzameld. Dit circuit heeft niet voor niets de bijnaam ‘de groene hel’, want het vraagt het uiterste van elke sportauto.

“We gaan die gegevens gebruiken om de auto nog verder te verbeteren, we rijden nu namelijk nog maar op 50% van het volle vermogen”, aldus teamleider Menno Dalmijn. “Forze VI haalde vandaag een topsnelheid van 170 km/h, maar dat kan nog harder. Uiteindelijk moet de auto in staat zijn een topsnelheid te halen van 220 km/h en binnen vier seconden van 0 naar 100 km/u kunnen accelereren. En het mooie is: de uitstoot is precies 0 gram CO2, er komt alleen zuiver water uit de uitlaat.”