Twitter liet bedrijven advertenties richten op gebruikers die racistische trefwoorden gebruiken. Het bedrijf heeft die mogelijkheid inmiddels verwijderd, meldt The Daily Beast. Het ging volgens de website onder meer om de woorden ‘nigger’, ‘nazi’ en ‘wetback’ (een denigrerende term voor Mexicanen die illegaal in de Verenigde Staten verblijven).
Volgens een woordvoerder van Twitter ging het om een bug, die inmiddels is gefixt. Het bedrijf zegt tegen The Daily Beast dat aanstootgevende en ongepaste advertenties niet toegestaan zijn. De nieuwssite probeerde een advertentiecampagne met de hatelijke trefwoorden, maar die kregen geen impressies. Dat betekent dat de betreffende campagnes niet door Twitter-gebruikers zijn gezien.
Facebook en Google
Vorige week kwam Facebook met een vergelijkbaar verhaal in het nieuws. De nieuwssite ProPublica ontdekte dat adverteerders hun reclame konden richten op ‘jodenhaters’ en andere antisemitische categorieën.
ProPublica probeerde advertenties te maken die gericht werden op deze doelgroep. In tegenstelling tot de Twitter-advertentie van The Daily Beast, leverde de Facebook-campagne wel wat op. De drie advertenties bereikten in totaal bijna 5.900 mensen.
Daarnaast berichtte BuzzFeed vorige week dat Google bedrijven advertenties liet richten op mensen die racistische zoektermen gebruiken, zoals ‘zwarte mensen verpesten de buurt’. Net als The Daily Beast en ProPublica probeerde ook BuzzFeed of de advertenties echt werken, wat het geval was.