Twitter zet vol in op bedrijven met nieuwe app en functies

Twitter wil het voor bedrijven nog makkelijker maken om de dienst te gebruiken. Nu worden vaak diensten van andere partijen gebruikt om tweets in te plannen en inzicht te krijgen in wat er over je bedrijf wordt gezegd. Twitter zet nu een eigen gratis dienst tegenover deze -vaak betaalde- diensten: Twitter Dashboard.

Met Twitter Dashboard krijgen bedrijven toegang tot de statistieken van hun tweets. Vervolgens kun je meteen actie ondernemen op basis van de inzichten die je krijgt. Heeft een bericht goed gescoord? Dan kun je hem vanuit Twitter Dashboard meteen nog een keer inplannen. Switchen met andere apps of diensten is niet meer nodig. Ook geeft de app tips voor tweets die je zou kunnen inplannen of versturen.

Daarnaast biedt de app een overzicht van wat over je bedrijf wordt gezegd, waarbij niet alleen mentions worden meegenomen, maar ook andere vermeldingen. Hierdoor kun je makkelijk en snel reageren op deze berichten. Je kunt zelf opgeven welke termen worden gebruikt om over jouw bedrijf, product of dienst te praten, maar je kunt ook termen toevoegen die juist weggefilterd dienen te worden.

Twitter Dashboard

De functionaliteiten zijn nog wel wat beperkt in vergelijking met andere producten, maar daar staat tegenover dat Twitter Dashboard toegankelijk en makkelijk is. De dienst werkt via een speciale website en een bijbehorende iPhone-app. Op dit moment is hij helaas nog enkel beschikbaar in de VS. Of en wanneer hij naar Nederland komt, is nog onduidelijk.

Nieuwe functies

Ondertussen test Twitter ook een aantal handige functies bij de profielen van bedrijven. Zo zie je voortaan op welke tijdstippen een bedrijf doorgaans reageert op tweets, ontdekte The Next Web.

Twitter Medium

Daarnaast hebben sommige bedrijven een speciale tab met uitgelichte tweets gekregen. Hierbij kunnen ze zelf kiezen welke tweets ze willen uitlichten, vergelijkbaar met de tweet die je op dit moment bovenaan je profiel kunt vastpinnen.

Beide nieuwe functies worden op dit moment los van elkaar getest bij een beperkt aantal accounts.