Numrush

Twitter gaat live wedstrijden Amerikaanse NFL uitzenden

Twitter gaat dit jaar live wedstrijden van de Amerikaanse footballcompetitie NFL uitzenden. Het bedrijf heeft de rechten voor online streaming in handen gekregen. Het gaat om de rechten van tien wedstrijden van Thursday Night Football, die deze herfst worden uitgezonden.

De commissaris van de NFL, Roger Goodell, maakte dat nieuws vandaag, heel toepasselijk, door middel van een tweet bekend.

Omslagpunt

Naast het livestreamen van de wedstrijden worden ook hoogtepunten via Twitter verspreid en wordt Periscope ingezet om samen met spelers en teams op de wedstrijden vooruit te blikken. De CEO van Twitter, Jack Dorsey, noemt het in een verklaring van de NFL  ‘een omslagpunt op de manier waarop mensen football gaan beleven’.

NFL-commissaris Goodell zegt dat het hiermee mogelijk wordt dat fans wereldwijd live wedstrijden van de NFL kunnen volgen.

Twitter is de plek waar live-evenementen gaan leven. Tijdens NFL-wedstrijden wordt er op Twitter enorm veel over gepraat. Met deze deal is de NFL op steeds meer platformen te volgen. Daarnaast zorgt het ook voor groter publiek voor de adverterende merken.

En daar gaat het uiteindelijk allemaal om, ook voor Twitter. Een omslagpunt in de beleving van American football zoals Dorsey dat omschrijft is misschien leuk, maar de grootste probleem van het sociale medium is op dit moment dat het moeite heeft om nieuwe mensen aan te trekken die vervolgens blijven hangen. Het bedrijf maakt namelijk nog steeds geen winst.

Nederland

De wedstrijden van de footballcompetitie zullen naast de livestream ook te volgen zijn via de Amerikaanse televisiekanalen van CBS en NBC, evenals het eigen kanaal van de National Football League: NFL Network. Op welke manier Twitter de wedstrijden precies gaat uitzenden is niet bekendgemaakt.

Voor merken zou het een mooie manier zijn om wereldwijd in de spotlights te staan, maar of wij in Nederland deze wedstrijden ook kunnen gaan volgen, is nog niet zeker. Hoewel Goodell spreekt over het aanspreken van een publiek over de hele wereld, is het bij sportrechten gebruikelijk dat ze per land worden verkocht.