Een aantal weken geleden kondigde Twitter een nieuwe functie toe om je foto’s wat leuker te maken: stickers. Het werd toen vooral gezien als een (volgens sommige critici kansloze) poging van het bedrijf om jonge gebruikers aan te trekken, maar Twitter maakte vandaag bekend de stickers ook voor adverteerders open te stellen. Het bedrijf heeft ook al zijn eerste adverteerder gevonden: frisdrankfabrikant Pepsi.
Merken hebben nu dus de mogelijkheid om een plekje te kopen in de stickers-bibliotheek van Twitter. Gebruikers kunnen die vervolgens aan hun eigen foto’s toevoegen. In principe is het een risicovolle investering. De mate van succes hangt af van hoe vaak (authentieke) Twitter-gebruikers de stickers van het merk gaan gebruiken. Pepsi biedt nu vijftig stickers aan, die beschikbaar zijn in tien regio’s. Veel Europese landen zitten daar helaas niet bij, maar de stickers zijn wel beschikbaar in de Canada, de Verenigde Staten, delen van Midden- en Zuid-Amerika, India, Rusland, Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten en Spanje.
Maar als het werkt, kan Twitter hiermee flink wat geld in het laatje brengen. De strategie wordt onder andere ook toegepast door Snapchat, dat met zijn gesponsorde Lenzen en filters een soortgelijke functie aanbiedt. En dat dat geld waard is, blijkt wel uit het succes dan de in Azië enorm populaire Japanse chatapp Line boekt. Dat maakte onlangs bekend dat zijn stickers in 2015 voor omgerekend 268 miljoen dollar aan omzet hebben gezorgd.
Promoted #Stickers are live! Design custom stickers that add creativity to a person's photos https://t.co/wIIDHAC0KK pic.twitter.com/iNz8sTUAv4
— Twitter Advertising (@TwitterAds) August 15, 2016