E-commerce en Twitter zijn sinds gisteren weer een stapje dichter bij elkaar gebracht. Deze maandag maakte het bedrijf bekend dat het een ‘koop nu’ knop gaat introduceren in de tijdlijn, zodat gebruikers via een paar kliks een product kunnen kopen.
In eerste instantie is de Buy-button vooral bedoeld voor exclusieve of gelimiteerde items zoals concertkaartjes of een gesigneerd album. Als dat een succes blijkt, wordt de service mogelijk ook voor alledaagse online aankopen uitgerold. De commissie die Twitter per aankoopt opstrijkt zou een interessante aanvulling van het huidige business model kunnen blijken.
De aankondiging van Twitter komt niet als een verrassing. Eerder deze zomer startte Facebook een betaaldienst via zijn platform en verwacht wordt dat ook Apple vanavond zijn eigen NFC betaalmogelijkheid aankondigt. Een voormalig topman bij Ticketmaster werd aangetrokken door Twitter om de e-commerce mogelijkheden te ontwikkelen.
In eerste instantie is de Buy knop op Twitter alleen te gebruiken door een kleine groep testgebruikers in de VS. Zij kunnen na het klikken op de knop direct hun adres- en creditcardgegevens invullen om hun aankoop af te ronden. Twitter benadrukt dat het e-commerce experiment zich met name gaat richten op ‘zeldzame items’, zodat kopers een gevoel van haast ervaren om iets aan te schaffen. Als het experiment een succes blijkt zal het spoeding onder meer gebruikers worden uitgerold.