Wie wil weten wat er op dit moment in de wereld gebeurt, kijkt ‘snel even’ op Twitter. Twitter is live. Twitter is nu. Dat is wat het sociale medium zo sterk kenmerkt. Wie bij hard breaking news de juiste accounts volgt, is binnen enkele minuten op de hoogte van – meestal – een hoop chaos, onbevestigde berichten, meningen en, dankzij Periscope, soms ook live beelden vanuit de plek waar het gebeurt. Dat maakt het spannend: het voelt alsof je er zelf bij bent.
Dat ongecensureerde, ruwe is wellicht wat Twitter echt Twitter maakt. Hetzelfde geldt voor Periscope. Desondanks lijkt het erop dat het bedrijf veel meer wil gaan doen met professionele live video. Afgelopen maand voerde het daarvoor al een test uit met streams van tennistoernooi Wimbledon. Deze week werd bekend dat het bedrijf ook deals heeft gesloten met CBS News en Bloomberg om content te leveren voor livestreams.
Eerder sloot het bedrijf al een deal met de National Football League: in het najaar zijn enkele footballwedstrijden live via het sociale medium te volgen. Gisteren werd de volgende overeenkomst in dat rijtje bekend: een samenwerking met de mediatak van Pac-12, een sportcompetitie tussen 12 Amerikaanse universiteiten. In het aankomende collegejaar worden op Twitter livestreams van meer dan 150 sportwedstrijden uitgezonden.
Facebook Live
Me deze deals zet Twitter duidelijk in op verschillende, overwegend harde, thema’s: politiek, sport en economie. Dat in tegenstelling tot concurrent Facebook. Dat bedrijf heeft de afgelopen tijd ook deals gesloten met onder andere mediapartijen en bekende figuren om Facebook Live te promoten. Inhoudelijk gezien zijn deze video’s over het algemeen toch slechts ‘gewoon leuk’: een draaiende Armin van Buuren, achter de schermen bij FC Barcelona of een ontploffende watermeloen.
In tegenstelling tot Facebook Live lijkt Twitter livestreams op dit moment vooral in te willen zetten als inhoudelijke toevoeging. Daarmee kan het platform een serieus alternatief voor televisie worden. Wie vanaf volgende week wil weten hoe de partijconventies van de Amerikaanse verkiezingen verlopen, kon daarvoor sowieso al terecht op Twitter. Maar de dankzij de deal met CBS News wordt het sociale medium waarschijnlijk ook de plek om geredigeerd het nieuws te volgen. De redactie van CBS gaat tijdens de conventies elke dag live uitzenden en de streams worden bovendien aangevuld met relevante tweets. In dat geval zou je geen televisie meer nodig hebben.
De Twitteraar
Inzetten op duidelijke thema’s is voor Twitter een logische keuze. Eerder betoogde collega Elger al dat het sociale medium meer in moet zetten op de groep gebruikers die het al heeft, in plaats van de pogingen om de grote massa te bereiken. Uit onderzoek van het Pew Research Center van vorig jaar blijkt dat de Twittergebruiker vooral uit stedelijke gebieden komt, hoogopgeleid is (meer dan een kwart van alle internetgebruikers in die categorie zit op Twitter) en meer dan 50.000 dollar per jaar verdient (wederom meer dan een kwart van alle internetgebruikers in die categorie).
Een onderzoek van TechCrunch-journalist Haje Jan Kamps naar de geverifieerde accounts laat zien dat na acteurs en muzikanten vooral journalisten, mensen uit de zakelijke wereld en uit de sportwereld veel volgers hebben. Zij vormen respectievelijk ook 25, 18 en 13 procent van de geverifieerde accounts. Opvallend is mensen uit de politiek (destijds 3 procent van het totaal aantal geverifieerde accounts), hoog scoren in deze categorie. Na muzikanten, acteurs en mediapartijen hebben zij de meeste volgers: gemiddeld 400.000.
De cijfers zeggen natuurlijk niets over het beroep en de interesses van de willekeurige Twitteraar, maar geven wel een mooie indruk van de gebruikers van het sociale medium. Die indruk sluit goed aan op de onderwerpen die binnenkort via Twitter worden gelivestreamd.
Geld verdienen
Uiteindelijk wil Twitter natuurlijk dat de samenwerking met mediapartijen geld op gaat leveren. Voor die partners is een extra publicatiekanaal een mooie manier om extra kijkers voor hun shows te krijgen, zonder daarvoor veel geld uit te geven aan de productie van aparte video’s. Mediapartners van Facebook Live maken immers unieke content die echt past bij het internet, terwijl de Twitter livestreams een (gedeeltelijk) een kopie van tv-materiaal zullen zijn of in ieder geval veel meer lijkt op wat we van tv gewend zijn.
Uiteindelijk moeten adverteerders voorafgaand of tijdens een stream ruimte kunnen kopen om hun boodschap kwijt te kunnen. Welke percentage daarvoor voor Twitter is, is niet bekend, maar op basis van een bron schrijft Recode dat de split in de buurt komt van 70/30, wat niet onwaarschijnlijke cijfers zijn.