We tweeten ieder jaar wat af en doen dan regelmatig met een hashtag. Net als ieder jaar blikt Twitter terug op al die berichten en heeft het een lijst gemaakt met de meest gebruikte hashtags. Ook heeft het de meest opvallende hashtags en tweets verzameld.
De hashtag #vacature is opnieuw de lijstaanvoerder. Volgens het sociale medium duidt dat op de belangrijke rol die het platform speelt in de arbeidsmarkt. Ook #nieuws is populair: die staat op de tweede plaats in de ranglijst. En Nederland lijkt net zo’n fan van Formule 1 als wij dat hier bij Numrush zijn, want #F1 staat op de derde plaats.
De lijst wordt verder aangevuld door #ajax, #Trump, #VVD, #PVV, #D66, #Worldcup en #Eurovision. Daarmee is er dus een duidelijke trend te zien: we zijn veel bezig met sport (en dan met name voetbal) en politiek.
Opvallende hashtags
Natuurlijk waren er ook een aantal opvallende hashtags. Weet je bijvoorbeeld de sneeuwstorm van begin 2018 nog? Het openbaar vervoer kwam plat te liggen en tienduizenden reizigers zaten vast in de sneeuw en kou. Maar op Twitter gebeurde er iets bijzonders: Ionica Smeets en de NS begonnen #stormpoolen, waarbij ritjes werden aangeboden aan reizigers die vastzaten. Zo kwam iedereen toch nog veilig thuis, al was het wel zo’n succes dat er overal files stonden.
Ook waren we dit jaar in de ban van koe Hermien en haar vriendin Zus. De twee wisten op weg naar het slachthuis te ontsnappen en Hermien bleef twee maanden lang uit handen van de dierenartsen. #FreeHermien was geboren en uiteindelijk werd er via crowdfunding door de Partij van de Dieren genoeg geld opgehaald om Hermien een prettige oude dag te geven.
In tegenstelling tot het begin van het jaar – met een sneeuwstorm en vrieskou – was de zomer eentje die de geschiedenisboeken in gaat. Het was constant bloedheet, wat betekent dat we er ook op Twitter veel over spraken. Via #hitteplansongs lieten we onze creativiteit de vrije loop en deelden we unieke liedjes over de hitte.
Andere opvallende hashtags waren #SiberischeBeer, na aanleiding van de extreme kou begin dit jaar, #OWS2018 (de Olympische Spelen), #TDF (Tour de France) en alle hashtags rondom televisieprogramma’s als #widm, #bzv en #expeditierobinson. Want ook op Twitter kunnen we gebeurtenissen op tv uitgebreid bespreken.